​Evropské železniční asociace varují před negativním dopadem směrnice o hmotnostech a rozměrech

​Evropské železniční asociace varují před negativním dopadem směrnice o hmotnostech a rozměrech

8.12. - Když Evropská komise v létě 2023 představila balíček zelené nákladní dopravy, slíbila "více ekonomických zisků s menším dopadem na životní prostředí." S dnešním přijetím obecného přístupu k hmotnosti a rozměrům komerčních silničních vozidel radou může sektor silniční dopravy očekávat ekonomické zisky – ale společnost si bude muset počkat na jakékoli snížení environmentální stopy logistiky. Ve společném prohlášení k návrhu evropské směrnici o hmotnostech a rozměrech to uvedly Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR), Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), Evropská asociace železniční nákladní dopravy (ERFA), Železniční nákladní doprava (RFF), Mezinárodní unie majitelů vozů (UIP) a Evropská asociace železničního průmyslu (UNIFE). Naopak Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá, že radě ministrů se podařilo dosáhnout vyváženého obecného přístupu. Sdružení ČESMAD Bohemia však upozorňuje, že žádoucí by byl širší záběr (viz ZDE)

„Připomínáme, že návrh hmotností a rozměrů měl jít ruku v ruce s revizí Směrnice o kombinované dopravě. Dosažení pozitivního a ambiciózního výsledku v této revizi bylo – a zůstává – nezbytné pro to, aby všechny způsoby pozemní dopravy byly efektivnější, přispěly k udržitelnější evropské logistice a podpořily EU při plnění cílů Čisté průmyslové dohody motivací železničních a intermodálních nákladních řešení. V tomto ohledu je záměr Komise (pracovní program 2026) stáhnout navrhovanou revizi směrnice o kombinované dopravě – součást stejného balíčku pro zazelenení nákladní dopravy – negativním signálem a měl by být zohledněn při posuzování návrhu hmotností a rozměrů,“ píše se v prohlášení zástupců železnice.

Podle signatářů na trhu vysoce citlivém na náklady jakákoli usnadnění přeshraničního provozu nákladních vozidel evropských modulárních systémů (EMS) učiní železniční a intermodální dopravu méně atraktivní. To je v rozporu s deklarovanými cíli EU: posílení vnitřního trhu, vyvážení nákladního sektoru podporou vysokokapacitních typů dopravy, jako je železnice, zvýšení energetické účinnosti a snížení emisí spolu s dopravními nehodami a dopravními zácpami. Posílení ekonomické atraktivity komplexní přepravy těžkého zboží nákladními vozy dále urychlí degradaci silniční infrastruktury, což povede k větším silničním pracím a větším dopravním zácpám souvisejícím s pracemi.

Navíc umožnění přeshraniční dopravy delších a těžších nákladních vozidel riskuje snahy o vybudování interoperabilních multimodálních dodavatelských řetězců založených na robustním kombinovaném dopravním ekosystému, protože značný počet intermodálních terminálů a nákladních vozů nebude schopen pojmout vozidla EMS.

Jak se Komise, Rada a Evropský parlament připravují na meziinstitucionální jednání, evropské asociace zastupující železnici a intermodální dopravu vyzývají zákonodárce EU, aby neztratili ze zřetele širší, dlouhodobou vizi logistického ekosystému, který je interoperabilní a schopný naplňovat sdílené dopravní, energetické, klimatické, environmentální a sociální cíle.

Tuto vizi lze stále podle signatářů prohlášení dosáhnout tím, že:

- bude zajištěno, že pobídky obsažené ve směrnici o hmotnostech a rozměrech se budou vztahovat pouze na vozidla s nulovými emisemi a vozidla zapojená do intermodální dopravy;

- bude zajištěna technická a provozní kompatibilita mezi různými způsoby dopravy;

- bude se vyžadovat, aby členské státy prováděly předchozí veřejná hodnocení potenciálních dopadů EMS na bezpečnost silničního provozu, silniční infrastrukturu, modální spolupráci, environmentální výkon a rozdělení modálních systémů.

Jakýkoli výsledek, který nesplní tyto parametry, vyvolá nežádoucí přesun z železnice na silnici (jak ukazuje studie Studie o hmotnostech a rozměrech z roku 2024, kterou provedla d-fine jménem CER, ERFA, UIC, UIP a UIRR), což zvýší externí náklady na dopravu a škodlivé emise, zároveň sníží bezpečnost na silnicích, zvýší dopravní zácpy a zvýší výdaje na údržbu silniční infrastruktury.

Signatáři

CER – Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (www.cer.be)

Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), založené v Bruselu v roce 1988, sdružuje téměř 70 železničních podniků, jejich národní sdružení, stejně jako správce infrastruktury a leasingové společnosti. Role CER spočívá v zastupování zájmů svých členů v politickém prostředí EU, zejména podporou zlepšení obchodního a regulačního prostředí pro evropské železniční provozovatele a železniční infrastrukturní společnosti.

ERFA – Evropská asociace železniční nákladní dopravy (www.erfarail.eu)

ERFA je evropská asociace zastupující soukromé i nezávislé železniční nákladní společnosti. Členové ERFA sdílejí závazek usilovat o nediskriminační, konkurenceschopný a inovativní jednotný evropský železniční prostor prostřednictvím podpory atraktivních, spravedlivých a transparentních tržních podmínek pro všechny železniční nákladní podniky.

RFF – Železniční nákladní doprava (www.railfreightforward.eu)

Rail Freight Forward je koalice evropských železničních nákladních společností, které se zavázaly výrazně snížit dopad nákladní dopravy v Evropě na životní prostředí. Koalice spojuje železniční nákladní podniky z celé Evropy se společným cílem přesunout značné objemy nákladu ze silnice na železnici.

UIP – Mezinárodní unie majitelů vozů (www.uiprail.org)

UIP je evropská zastřešující asociace národních asociací ze čtrnácti evropských zemí, která zastupuje držitele vozů, ECM a více než 255 000 nákladních vozů, přičemž realizuje 50 % železničních nákladních tkm po celé Evropě. Prostřednictvím výzkumu, advokace a cílené spolupráce se všemi zainteresovanými stranami a organizacemi zájemci o železniční nákladní dopravu chce UIP dlouhodobě zajistit budoucnost železniční nákladní dopravy.

UIRR – Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (www.uirr.com)

UIRR sdružuje 113 předních provozovatelů intermodální dopravy, manažery terminálů, technologické partnery a národní asociace, aby nasměrovali agendu EU směrem k konkurenceschopnému sektoru bezuhlíkové intermodální přepravy pro Evropu. UIRR také prosazuje silnější standardy, zvýšenou interoperabilitu a harmonizované digitální, provozní a technické procesy.

UNIFE - Evropská asociace železničního průmyslu (www.unife.org)

UNIFE, Evropská asociace železničního průmyslu, zastupuje evropské výrobce vlaků a dodavatele železniční techniky. Asociace zastupuje více než 115 předních evropských železničních dodavatelských společností (od malých a středních podniků až po významné průmyslové šampiony), které se věnují návrhu, výrobě, údržbě a renovaci železničních dopravních systémů (vlaky, metra, tramvaje, nákladní vozy), podsystémů a souvisejících zařízení. UNIFE také sdružuje národní železniční průmyslové asociace z 12 evropských zemí.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner