18. prosince 2025, red
19.12. - Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně. Ten před časem konstatoval, že předseda ÚOHS v rozkladovém řízení protiprávně legalizoval dvě zásadní výluky Správy železnic na vytížených úsecích Lipník nad Bečvou – Drahotuše a Tišnov – Křižanov. Dal tak za pravdu dopravcům CityRail a Arriva vlaky.
Železniční dopravci vyhráli významný soudní spor s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který posvětil dvě výluky Správy železnic, aniž by řádně projednal námitky dopravců. A navíc v době, kdy už obě výluky běžely. Správa železnic, která o odporu dopravců věděla, práce za stovky milionů loni zahájila bez platného souhlasu, který vyžadují české a evropské normy.
„Tím, že Nejvyšší správní soud kasační stížnost ÚOHS zamítl, je dřívější rozhodnutí Krajského soudu v Brně platné. To může znamenat, že by dotčení dopravci mohli na Správě železnic požadovat náhradu škody, která jim v souvislosti s výlukami případně vznikla. Zároveň by ÚOHS měl se Správou železnic zahájit řízení o přestupku podle zákona o dráhách,“ řekl Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia).
Dopravci považují zmíněné výluky na koridoru mezi Prahou a Ostravou přinejmenším za diskutabilní od samého začátku. Především varovali před ztrátou tržeb v osobní i nákladní dopravě a před škodami, které jim tím vzniknou. Situaci by přitom vyřešilo odložení staveb do doby, kdy tudy povede vysokorychlostní trať a vlaky pojedou odklonem po ní. K zahájení výluk podle nich nebyl důvod, protože ani posudek samotné Správy železnic neříkal nic o tom, že je nutné kompletní opravu provádět bez odkladu. Když se však dopravci obrátili na regulační orgán, ten se jejich námitkami nezabýval a výluky zpětně legalizoval. Soud s konečnou platností označil postup regulátora za protiprávní.
Petr Moravec,
Výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia)
Foto: SVOD Bohemia