15. prosince 2025, Milan Frydryšek
16.12. - Areál společností EWT a Hoffmann & Žižák v Zápech u Brandýsa nad Labem prošel rozsáhlou rekonstrukcí. O tom, co tato změna přinesla zákazníkům, ale také o situaci v dopravě a o zájmu o techniku Schmitz Cargobull, jsme hovořili s jednatelem obou společností Ing. Michalem Žižákem.
Česká ekonomika zažívá letos oživení. Promítá se to podle vás i do dopravy?
Po dlouhé době zažíváme období, kdy stížnosti silničních dopravců nejsou tak intenzivní, jak bývaly. Jistě, v České republice bude vždy nedostatek pracovní síly, to je již dnes standardem. Řada firem to proto řeší pracovníky z jiných zemí, ať již z Ukrajiny, či třeba z Asie. Ale obecně mohu říci, že doprava je nyní v daleko lepší kondici, než jsme všichni očekávali. Samozřejmě, je to dané tím, že výměna zboží v Evropě čile pokračuje, a to i přesto, že se hovoří o tom, že nálada evropských firem ohledně budoucnosti není zrovna na vzestupu. Ale pokud beru dopravu jako barometr, tak z ní není cítit, že by to bylo tak špatné.
Je pravdou, že českou ekonomiku táhne především spotřeba obyvatelstva. To má ale pozitivní stránku, protože je z toho patrné, že si lidé nejen vydělají peníze a dovedou si je také užít. Jistě, pokud by českou ekonomiku táhly investice a výroba, bylo by to asi přijatelnější. Ale současný stav může být přechodovým můstkem a třeba za dva roky investice a výroba posílí.
Tudíž poptávka po klasických plachtových návěsech a skříňových stále je…
Ano, letos je dokonce o něco vyšší. Trh v segmentu těžkých souprav, to znamená v tahačích a návěsech, lehce stoupl – bavíme se o nárůstech do pěti procent. Není to skokový vzestup, ale je to příjemná změna. Po letech stagnace, nejistoty a špatné nálady se znovu dostáváme do období, kdy se situace zlepšuje. A začíná to být vidět i na počtech registrovaných vozidel.
Je patrná také větší poptávka po vašich chladicích jednotkách, včetně těch elektrických?
Letos jsme elektrický chladírenský návěs Schmitz Cargobull představili mnoha dopravců. Když to zjednoduším, začíná být zřejmé, že provozování elektrických souprav dnes již není tak utopické, jak se mohlo dřív zdát. Jsou dopravci, kteří v tom vidí velikou ekonomickou příležitost. Spousta lidí dovede elektřinu nakupovat spotově, umí ji zálohovat a dokáže si provoz vozidla zabezpečit.
Například tahač s naším elektrickým návěsem spotřebovává zhruba 100 kilowatthodin na 100 kilometrů. Když umíte elektřinu nakoupit v kategorii 1,82 korun za kilowatthodinu, tak jste na cca 200 Kč na 100 km, což není až tak moc. A když jste ještě dopravce, který je v ideální situaci, protože můžete koupit levně elektřinu v Čechách, provozujete kamion na krátkých trasách po Německu, kde je u těchto vozidel nulová mýtná sazba, tak výrazně ušetříte. Samozřejmě, pořizovací náklady na tuto techniku jsou vyšší, ale je již mnoho firem, kterým ekonomické analýzy ukázaly, že provoz elektrických vozidel by pro ně byl pozitivní.
Pochopitelně, jedná se o techniku, kterou lze dnes nasadit pouze pro konkrétní zakázku, kde se jezdí pravidelně v nějakém rádiusu, vozidla se vracejí do firmy, nabíjejí se přes noc atd. Pokud by se muselo dobíjet venku externě, bylo by to ekonomicky už zcela jinde. Ale to ví dobře každý, kdo jezdí i s elektrickým osobním vozidlem – každý se snaží nabíjet doma nebo ve firmě a minimalizuje dobíjení na dálnici.
Ve stavebnictví nyní možná panuje trochu nejistota, protože se hovoří o tom, že na další budování dopravní infrastruktury nebude dostatek financí. Promítá se to nějak do poptávky po technice pro stavebnictví, nebo zájem o tato vozidla stále trvá?
I v tomto segmentu je stále patrný optimismus. Nedávno se dokončila dálnice na Písek a ač to bylo velké dílo, stavba probíhala velice rychle. Loni byl otevřen obchvat Českých Budějovic a nyní se staví například propojka mezi Modleticemi a Běchovicemi, což je také velice důležitá stavba.
Věřím, že i s novou vládou se v novém rozpočtu najdou finanční prostředky, aby se infrastruktura nadále realizovala. Hodně se v této souvislosti hovoří o Polsku a Rakousku, což jsou země, kde dnes mají výborné dálniční propojení. Zatímco Polsko má relativně snadný terén pro výstavbu (je to v podstatě rovina s relativně malým osídlením), podmínky v Rakousku jsou mnohem složitější než u nás. A přesto i tam se podařilo vybudovat potřebnou dálniční síť. Věřím proto, že také v Česku bude výstavba pokračovat a páteřní dálniční síť bude dokončena v horizontu nějakých sedmi let. Není to jen o rychlejší a pohodlnější dopravě, ale také o bezpečnosti provozu, protože provoz na běžných komunikacích je dnes tak hustý, že je tam i vyšší pravděpodobnost nehody.
Jaký vývoj očekáváte v příštím roce?
Opravdu velice si přeji, aby nálada zůstala pozitivní a aby Česká republika směřovala k tomu, že bude patřit k lídrům Evropské unie. Myslím si, že si to zasloužíme – lidé jsou u nás pracovití, cílevědomí a máme i tradici z první republiky, kdy jsme patřili k evropské špičce. Navíc řada západoevropských zemí má podle mě mnohem víc problémů, než jaké máme u nás. A rozhodně si nemyslím, že bychom byl spálenou zemí, jak se nám snažili vsugerovat ti, co se před volbami snažili dostat k moci. Kdo jen trochu cestuje po Evropě, tak ví sám moc dobře, že tak zlé to u nás není a že špatně se opravdu nemáme.
Otevřeli jste v Zápech u Brandýsa nad Labem nový areál. Jak tuto změnu vnímají vaši zákazníci?
Naše nové centrum jsme budovali s tím, že chceme, aby se zákazníci u nás cítili co nejlépe. A odezvy máme jen ty nejlepší. Ostatně je to patrné i z hodnocení na Googlu, kde je za poslední rok obrovské množství pětihvězdičkových reakcí. A je to pro nás o to příjemnější, že jsou často spjaté se servisními službami.
Koupě nového vozidla, je jedno, zda osobního, nákladního, dodávky či návěsu, je většinou příjemná záležitost a lidé jsou při ní pozitivně naladěni. Ale u servisu může být i určité roztrpčení, že je třeba do něj zajet. O to víc nás těší, že pozitivní reakce zákazníků jsou i na servis.
Centrum je již na první pohled větší než původní areál. Jak se vám podařilo zabezpečit jeho chod po personální stránce?
Jistě, bylo třeba doplnit náš kolektiv, a to především v servisní a prodejní oblasti. Ale podařilo se nám to a velice se těším, že budu moci našim lidem před vánočními svátky říci, že letošní rok dopadl výborně. A to nejen z hlediska hospodářského, ale i co se týče pocitu z dobře vykonané práce a toho, jak pozitivně nás vnímají naši klienti. A to je podle mě to nejdůležitější.
Co máte v plánu v příštím roce?
V tuto chvíli mám radost, že vše, co jsme si předsevzali, se nám podařilo. Ale samozřejmě, máme cíle i pro další roky. Například chceme se jako společnost více digitalizovat a snížit papírování. Instalovali jsme na střeše fotovoltaickou elektrárnu, která vyrábí 99 kWh, a chceme si pořídit bateriové úložiště. Prostě snažíme se provoz ekonomicky vyladit tak, abychom byli připraveni na budoucnost. A rozhodně k tomu nepotřebujeme nálepku, že je to ekologické. Jde o to, že doba si to dnes žádá.
Když je k dispozici technologie, která umožní na střeše, která by jinak byla nevyužitá, vyrobit elektřinu, tak by byla škoda této příležitosti nevyužít. Není třeba se u toho ohánět ekologií, to je přeci racionální chování každého normálního člověka.
To je vlastně i hezké přání do nového roku…
Když už jsme u přání, chci popřát Dopravním novinám úspěšný vstup do roku 2026 a pochválit je za to, jakým způsobem se dokázaly změnit v jednom roce na on-line médium. A jsem rád, že jste s touto změnou spokojeni. Je dobře, když se člověku podaří to, co si naplánoval a přináší mu to uspokojení. Přeji vám hodně úspěchů a mnoho radosti i v dalších letech.
Milan Frydryšek
Foto: EWT