Allegro ve 2. čtvrtletí výrazně rostlo, zvyšuje marže a snižuje zadlužení

Allegro ve 2. čtvrtletí výrazně rostlo, zvyšuje marže a snižuje zadlužení

29.9. - Společnost Allegro splnila ve druhém čtvrtletí téměř všechna očekávání a výrazně překročila cíle na úrovni EBITDA. Nejoblíbenější polská platforma pro online nakupování si stále vede dobře i přes náročné makroekonomické prostředí.

Hrubá hodnota zboží (GMV) z polských provozů vzrostla ve druhém čtvrtletí meziročně o 11,3 % na 13,48 miliardy PLN a díky bezkonkurenčně nejlepší nabídce za atraktivní ceny tak výrazně překonala celkové maloobchodní prodeje. Za celé první pololetí se GMV meziročně zvýšila o 12,6 %.

Výnosy z polských operací vzrostly ve druhém čtvrtletí meziročně o 18,4 % na 1,89 miliardy PLN a v prvním pololetí meziročně o 20,4 %, a to především díky monetizačním iniciativám a dobrým výsledkům v oblasti reklamy.

Základna aktivních kupujících společnosti Allegro v Polsku vzrostla již páté čtvrtletí v řadě a ve druhém čtvrtletí dosáhla 14,3 milionu, přičemž průměrná hodnota GMV na aktivního kupujícího byla o 9,4 % vyšší než v loňském roce, činila tak 3 664 PLN a v porovnání s předchozím čtvrtletím zároveň zrychlila růst.

Vyšší GMV i provize z prodejů spolu s důslednou kontrolou nákladů se projevily v meziročním nárůstu upraveného zisku EBITDA z polských aktivit o 22,1 % na 673,4 milionu PLN ve druhém čtvrtletí a o 25,6 % v první polovině roku.

Konsolidovaná GMV včetně mezinárodních aktivit vzrostly ve 2. čtvrtletí meziročně o 10,3 % a v 1. pololetí o 15,4 %. Skupinové tržby vzrostly ve 2. čtvrtletí meziročně o 8,5 % a v 1. pololetí o 31 %, zatímco konsolidovaný upravený zisk EBITDA zrychlil meziroční růst na 19,9 % ve 2. čtvrtletí a 17,3 % v 1. pololetí.

Nové tržiště skupiny, Allegro.cz, bylo oficiálně spuštěno 31. července. Čeští spotřebitelé získali přístup k nejširší nabídce na trhu, která čítá přes 150 milionů nabídek od více než 20 tisíc obchodníků. Platforma má již více než 600 tis. aktivních kupujících, více než 200 tisíc uživatelů služby Smart! a dalších 450 tisíc členů Smart! je aktivních také na [VJ1] [GU2] platformě Mall.

Segment MALL ve 2. čtvrtletí mírně snížil ztrátu na úrovni upravené EBITDA na 66,2 milionu PLN, protože se zaměřil na efektivitu a onboarding značek do pozice prodejců na platformě Allegro.cz.

Společnost Allegro očekává ve 3. čtvrtletí 2023 meziroční růst GMV polských operací na úrovni 10–11 %, růst tržeb o 19–21 % a zrychlení tempa růstu upraveného zisku EBITDA meziročně na 30–32 %. U mezinárodních operací se očekává pokles GMV ve 3. čtvrtletí o 10–12 % meziročně a tržeb o 32–34 %, zatímco upravená ztráta EBITDA by měla dosáhnout 100–110 milionů PLN. CAPEX se očekává ve výši 85–95 milionů PLN v Polsku a 20–25 milionů PLN v rámci mezinárodních aktivit. Na konsolidované úrovni se ve 3. čtvrtletí očekává meziroční růst GMV o 8–9 % a růst tržeb o 3–5 %. Očekává se, že upravený zisk EBITDA konsolidovaných skupin bude meziročně vyšší o 23–25 %, přičemž CAPEX ve 3. čtvrtletí dosáhne 105–120 mil. PLN.

„Chceme zjednodušit nakupování a prodej a stát se tak nejoblíbenějším místem pro nakupování v Evropě – počínaje střední a východní Evropou. Naše výsledky za druhé čtvrtletí ukazují, že děláme skutečné pokroky," řekl Roy Perticucci, generální ředitel společnosti Allegro. „Stále se rozšiřující nabídka společnosti Allegro a skvělý poměr ceny a kvality přitahuje zákazníky i v době, kdy jsou obezřetnější vůči domácímu rozpočtu. Rosteme i přes zpomalující se nebo dokonce klesající spotřebitelskou poptávku. Naše zaměření na nákladovou disciplínu v uplynulém roce přineslo výrazné zlepšení marží a vygenerovalo finanční prostředky pro budoucí růst. Tržiště Allegro.cz, které je nyní plně funkční, nabízí českým spotřebitelům bezkonkurenční výběr ze 150 milionů nabídek. Vyrovnání klesajícího GMV na webových stránkách skupiny MALL bude nějakou dobu trvat, ale dostáváme se k tomu a jsme velmi optimističtí, že značky MALL a CZC budou úspěšné i jako největší individuální obchodníci na novém tržišti. Z českých zkušeností se nadále učíme a formulujeme naše plány na otevření dalších čtyř tržišť napříč celým regionem v příštím roce.“

Atraktivní ceny a nejširší nabídka dělají ze společnosti Allegro nejlepší místo pro nákup a prodej v Polsku

Polské aktivity společnosti Allegro, které tvoří přibližně 94 % celkového obratu, vykázaly ve druhém čtvrtletí výsledky nad očekáváním nebo v souladu s ním. Více než 40 % růstu GMV společnosti Allegro bylo dosaženo z prioritizovaných kategorií, jako jsou supermarket, zdraví a krása nebo móda, a zároveň i v ostatních kategoriích zůstal tento ukazatel silný. Výběr vzrostl na více než 320 milionů nabídek, přičemž mezi více než 30 novými klíčovými značkami, které byly v tomto čtvrtletí zařazeny na platformu, byly Rossignol, Hansgrohe, Adamed a Mobil. Širší výběr za atraktivní ceny pomohl ve 2. čtvrtletí v Polsku zvýšit počet aktivních kupujících na 14,3 milionu, přičemž jejich průměrná GMV útrata meziročně vzrostla o dalších 9,4 %. Růst GMV při vyšší míře nákupu zvýšil tržby a posunul marže nad očekávání.

Allegro Smart! a Allegro Pay (klíčové značky Allegro, které jsou již dnes symbolem pohodlného a cenově dostupného elektronického nakupování), si díky monetizačním iniciativám realizovaným v posledních několika čtvrtletích nadále zvyšují atraktivitu a zároveň podporují obchodní aktivity společnosti. Hodnota všech úvěrů poskytnutých odnoží Allegro Pay typu kup-teď-zaplať-později se meziročně zvýšila o více než polovinu na 1,94 miliardy PLN, přičemž poměr úvěrových ztrát se pohyboval pod 1 %. Objem GMV financovaný prostřednictvím Allegro Pay byl meziročně vyšší o 53 % a dosáhl 1,6 miliardy PLN. Další Allegro Days a posunutí kampaně Smart! Week do 2. čtvrtletí pomohlo platformě ještě více zvýraznit atraktivní nabídky, přičemž nedávno zavedená Záruka nejlepší ceny se již vztahuje na více než 300 tis. produktů. Allegro má nyní více než 3 000 vlastních schránek One Box, čímž dále rozšiřuje svou celkovou síť odběrných míst, která je již nyní největší v Polsku.

Spuštění Allegro.cz v ČR je přípravou na uvedení tržišť ve zbývajících zemích skupiny MALL v příštím roce

Spuštění tržiště Allegro.cz v Česku rozšířilo cílový potenciální trh (TAM) skupiny na téměř 50 milionů lidí. Výběr z více než 150 milionů nabídek je již nyní více než desetkrát širší než u konkurence, s nejlepšími cenovými nabídkami na většinu sledovaných produktů v české e-commerce. Nové tržiště, na kterém aktivně prodává více než 20 000 obchodů, má již přes 600 tisíc aktivních kupujících a 200 tisíc uživatelů služby Smart! – největšího věrnostního programu v ČR, který má spolu s MALL a CZC 650 tisíc členů. Přibližně 50 milionů nabídek na Allegro.cz má doručení Smart! s plně integrovanými lokálními platbami, logistikou a péčí o zákazníky. První velká marketingová kampaň Allegro v Česku náhle zvýšila povědomí o značce na přibližně 80 % během pouhých čtyř týdnů a platforma si postupně buduje oblibu. Dokazuje to také to, že Allegro patří mezi tři nejstahovanější aplikace v Česku. Jakmile se dynamika zvýší, vedení společnosti očekává, že Allegro.cz významně přispěje ke zrychlení růstu GMV v rámci celé skupiny. Zkušenosti ze spuštění v České republice budou základem pro rozšiřování tržiště Allegro do dalších zemích v rámci regionu, které je plánováno na příští rok.

„Zaměření na rozvoj klíčových oblastí podnikání a kontinuální pokrok v našem projektu Fit to grow nám pomohly snížit CAPEX a zvýšit marže ve druhém čtvrtletí roku 2023. Navzdory přetrvávající zhoršené spotřebitelské náladě napříč dosavadním působením společnosti MALL v regionu, se podařilo mírně snížit ztrátu MALL na úrovni EBITDA, přičemž první týdny provozu Allegro.cz položily základy pro zrychlení růstu," uvedl finanční ředitel společnosti Allegro, Jon Eastick. „Vliv loňských monetizačních iniciativ na provize z prodeje spolu se silným marketingovým výkonem podpořily růst tržeb v Polsku, přičemž růst upraveného zisku EBITDA výrazně překonal očekávání. Vynikající pokrok v oblasti marží a generování finančních prostředků přinesl další snížení zadluženosti, v čemž hodláme nadále pokračovat. Allegro dělá pokroky také v oblasti efektivity a tvorby peněžních toků, přičemž naším cílem je ve střednědobém horizontu díky rozvoji mezinárodních trhů zrychlit tempo růstu GMV skupiny. Vzhledem k tomu, že ve většině zemí, kde působíme, se v nadcházejících čtvrtletích očekává zlepšení ekonomické situace, jsme přesvědčeni, že spotřebitelé budou i nadále považovat výběr a skvělé ceny Allegro za tu nejlepší nákupní nabídku – v celém regionu i mimo něj.“

(pav)

Foto: Allegro

spinner