Společná rubrika Dopravních novin a Svazu spedice a logistiky ČR

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů 2

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů 2

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA – Brusel

EVROPSKÁ ZLATÁ MEDAILE V LOGISTICE A PROJEKT ROKU 2015

ELA je udělila společnostem Nestlé a PepsiCo za vytvoření horizontální spolupráce v distribuci čerstvých a chlazených potravin. Cílem projektu bylo navrhnout a realizovat speciální aspekt spolupráce v dodavatelském řetězci mezi společnostmi, jež jsou v zásadě velkými konkurenty. Je to spolupráce, o jaké mnozí velmi často hovoří, ale velmi málo z toho se stalo skutečností. Za velké pomoci podniku informačních technologií a při nezbytném využití právních partnerů došlo k velmi úspěšnému projektu, který je nejlepším praktickým příkladem hodným následování. Jasně ukazuje, jak na základě čestných vztahů mohou konkurenti nalézt společnou nejlepší cestu k dosažení vlastních cílů při řešeních reagujících rovněž na výzvy ochrany životního prostředí. Dobré výsledky, úspory a příhodná řešení dávají této spolupráci naději na dlouhé trvání. Cenu ELA Profesionál roku 2015 získal Anestis Partalidis z Řecka, který po 20 let sehrává vůdčí roli v logistickém sektoru své země.

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA – Glattbrug (CH)

VEŘEJNÉ PROHLÁŠENÍ K ÚMLUVĚ O USNADŇOVÁNÍ OBCHODU

V polovině května vydala FIATA prohlášení k důležitému nástroji pro vývoj lepšího světového obchodu. FIATA připomíná, že Světová obchodní organizace (World Trade Organisation – WTO) dosáhla v roce 2013 na Bali zásadního pokroku v jednání o Úmluvě o usnadňování obchodu (Trade Facilitation Agreement – TFA). K dalšímu úspěšnému kroku došlo před koncem roku 2014, když WTO, její členové a mezinárodní organizace významně pokročili v aplikační práci požadované TFA. Podle FIATA uplatnění TFA nabídne zásadní příležitost k dosažení významného usnadnění obchodu ve světovém měřítku. Aplikace TFA podpoří usnadňování celních postupů a může přispět k vytvoření lepšího přístupu ke spolupráci ve smluvních zemích na mnoha úrovních. Text TFA obsahuje důležité povinnosti při usnadňování obchodu a doporučení pro její signatáře, pokud jde o přeshraniční operace – zejména s ohledem na využití informačních technologií. FIATA bere v úvahu, že harmonizované a vpřed hledící uplatnění těchto opatření je klíčovým faktorem pro udržitelný růst zemí, které k úmluvě přistoupí. FIATA dále zaznamenává, že spojení předběžných informací o cargu z důvodu bezpečnosti s údaji, požadovanými k naplnění dalších regulačních požadavků, například daňových a tržebních prohlášení, by mohlo vyvolat různé problémy, zejména pokud jde o načasování.

FIATA rovněž vzala se zájmem na vědomí nedávný komentář politické komise WCO týkající se ustavování národních výborů pro obchodní usnadňování. To je zásadní krok, který může významně přispět k aplikaci zásad Úmluvy TFA. FIATA uvítá zlepšení regulačních záležitostí mezi poskytovateli logistických služeb a mezinárodními obchodníky, jehož by se mohlo dosahovat v rámci zmíněných národních výborů. Proto by signatáři WTO TFA měli národní výbory ustavovat a zajišťovat, aby v nich byli zastoupeni speditéři a celní agenti. FIATA proto žádá kompetentní úřady signatářských zemí WTO (tzn. celní úřady, ministerstva obchodu, zahraničí, financí atd.), aby spolupracovaly s členskými asociacemi FIATA ve svých zemích při hladkém a efektivním zavádění úmluvy ve světě.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU – Ženeva

CENA IRU ŠPIČKOVÝ MANAŽER SILNIČNÍ DOPRAVY 2015

Plenární zasedání IRU udělilo cenu Špičkový manažer silniční dopravy 2015 celkem 65 manažerům z 15 zemí světa, poprvé také ze dvou členských svazů z Latinské Ameriky. Oceněny byly manažerské dovednosti a odborné zkušenosti v rozvíjení bezpečné, ekologicky přátelské a efektivní silniční dopravy. IRU vytvořila tuto prestižní cenu za excelenci a profesionalitu v poskytování inovativních řešení posilujících ochranu životního prostředí, silniční bezpečnost a efektivní silniční dopravu. Prezident IRU Janusz Lacny uvedl k dovednostem nezbytným k získání ceny, že špičkoví manažeři soustavně hledají cesty ke zvyšování kvality a udržitelnosti dopravních služeb, jež nabízejí jejich podniky. Manažeři musí být držiteli diplomů CPC – z kurzů IRU pro dopravní manažery – a musí aktivně podporovat odbornou přípravu svoji a svých podřízených, jako jsou účasti na tréninkových programech výchovných institutů, jež jsou akreditovány Akademií IRU.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Společenstvo evropských drah a infrastrukturních podniků – CER – Brusel

DOPRAVA ZBOŽÍ Z ASIE DO EU – JAKÁ JE ROLE PRO INTERMODALITU?

CER a litevské předsednictví EU společně organizovaly politickou debatu o úloze intermodality v dopravě zboží z Asie do Evropské unie. Událost byla dobrou příležitostí zabývat se současnými překážkami železniční dopravy a kombinované dopravy železnice – silnice, jež brzdí využití jejich potenciálu – a také možnými politickými opatřeními ke zvýšení konkurenceschop­nosti euro-asijského pozemního spojení vůči námořní trase, dominující v současnosti.

Debata se soustředila na to, jak se pozemní trasa může stát životaschopnou alternativou k námořní trase – přes Suezský kanál nebo Mys Dobré naděje. Pozemní trasa může potenciálně zkrátit dobu přejezdu až o dvě třetiny ve srovnání s námořní alternativou. Použití kombinované dopravy železnice-silnice může dále snížit spotřebu energie ve srovnání s námořní dopravou a výrazně více ve srovnání s dopravou zboží letecky a přispět tak k ekologickým cílům EU i ambicím, jež formulovala Bílá kniha EU o dopravě. „Plánované zvýšení obchodu mezi Asií a Evropou a perspektiva střednědobého nedostatku energie a nárůst jejích cen vyvolávají naléhavě vývoj pozemní alternativy k námořní a letecké euro-asijské cestě. Kombinovaná doprava železnice-silnice a železniční doprava mají řadu předností, jako jsou rychlost, bezpečnost, udržitelnost a energetická efektivnost. Nicméně vývoj pozemní trasy vyžaduje politický závazek od zemí podél ní,“ říká český šéf CER Libor Lochman.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké nákladní dopravy TIACA – Miami (USA)

AIR CARGO FORUM A VÝSTAVA TIACA 2016 PROBĚHNOU V PAŘÍŽI

V Paříži se ve dnech 26. až 28. října 2016 uskuteční 28. mezinárodní Air Cargo Forum a výstava pořádané TIACA. Hostiteli budou pařížská letiště a společnost Air France – KLM Cargo. Na akci pořádané jednou za dva roky se počítá s tisíci účastníky z oboru letecké nákladní dopravy, zákazníky a s více než 200 vystavovateli z přibližně stovky zemí. Fórum a výstava se konaly naposledy v Paříži v roce 1998. Loni se 27. fórum a výstava konaly v korejském Soulu a hostitelem bylo letiště Incheon.

BEZPEČNOSTNÍ PROGRAMY PRO NÁKLADNÍ LETADLA V USA

TIACA připomíná, že v USA vstoupily v platnost v polovině února novelizované bezpečnostní programy (Security Programs), které vydal Úřad dopravní bezpečnosti (Trans-port Security Administration – TSA). Programy zahrnují strukturální změny a předchozí bezpečnostní dodatky a bezpečnostní direktivy, avšak rovněž vyžadují určité změny v dodržovacích postupech. Dopady se mohou dotknout i speditérů, regulačních úřadů a osobních leteckých dopravců přepravujících letecké zboží. Praxe ukazuje obtíže při realizaci některých bezpečnostních opatření. TIACA je v těchto záležitostech ve styku s TSA při hledání řešení.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco-Bag-svaerd (DK)

NOVÁ STANDARDNÍ SMLOUVA PRO NÁMOŘNÍ KONTEJNERY S GSF

Bimco a Světový svaz odesílatelů (Global Shippers’ Forum – GSF) přicházejí nyní s novou standardní smlouvou nazvanou SERVICECON, která zjednodušuje a harmonizuje ustanovení a podmínky pro kontejnerové objemové smlouvy mezi odesílateli a dopravci. Nová dohoda je formulována, aby plnila smluvní potřeby malých až středně velkých odesílatelů, kteří – přes velké počty a celkovou hodnotu zásilek, jež přepravují – často postrádají právní zdroje k navrhování vlastních dohod s dopravci. Po dvou letech diskusí mezi zástupci dopravců a odesílatelů byl vyvinut BIMCO/GSF SERVICECON Standard Service Contract, aby poskytl základ pro kontejnerovou objemovou dohodu. Poskytuje vyčerpávající startovní bod pro jednání a pomáhá usnadnit a urychlit smluvní proces. Odesílatelé a dopravci mohou smlouvu upravovat, aby vyhovovala jejich individuálním komerčním potřebám při poskytnutí pružnosti potřebné pro uzavírání komerčních ujednání. Zástupce generálního tajemníka BIMCO Soren Larson k tomu řekl: „Tato servisní dohoda je milníkem v naší dokumentační práci a je to poprvé, kdy jsme uzavřeli dohodu s organizací jako GSF, která zastupuje celosvětově odesílatele.“

VNITROZEMSKÁ PLAVBA

Evropská unie vnitrozemské plavby – EBU – Rotterdam

PLAVEBNÍ PODNIKY – UDRŽITELNÍ DOPRAVCI ZBOŽÍ A OSOB

Pod tímto názvem se nedávno konalo výroční zasedání EBU za účasti dopravní komisařky EU Violety Bulcové a dalších osobností z evropské dopravy. EBU sdružuje národní svazy říčních rejdařů a provozovatelů lodí. Na zasedání byly předvedeny možné inovace v tomto sektoru a vysoký potenciál růstu nejen v tradičních, ale též v alternativních zbožových tocích. Komisařka Bulcová ve svém vystoupení zdůraznila význam úlohy vnitrozemské plavby v celkovém dopravním systému a její příspěvek evropské dopravní politice. Pro lepší využití jejich předností žádala lepší integraci dopravní oborů a soustředění právě na záležitosti inovací a udržitelnosti. Prezident EBU Didier Leandri zdůraznil, že přes obtížnou ekonomickou situaci je sektor odhodlán jít vpřed cestou inovací. Právě ve svízelné době došlo ke stavbě řady lodí poháněných LNG, které nyní jezdí po evropských řekách. Aby inovační proces dostal udržitelnou koncepci, volal po dostatečném finančním zajištění jak ve výzkumu a vývoji, tak i v aplikaci inovativních řešení. Velkým problémem vnitrozemské plavby je infrastruktura a její rozvoj. Zatímco v rozvinutých zemích EU představovaly tyto investice v průměru ještě v roce 2011 jedno procento z HDP, podle údajů OECD se toto číslo aktuálně snižuje na 0,7 procenta, což vede v dlouhodobém pohledu k výraznému krácení investic do infrastruktury. Kritizovány byly rovněž nedostatečné plavební podmínky na Labi a na Dunaji.

Jiří Kladiva

spinner