​IRU navrhla své řešení krize

​IRU navrhla své řešení krize

Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) představila sedmnáctibodový krizový plán pro vlády, který má řešit rostoucí ceny paliv a jejich dopad na dopravní sítě, energetickou bezpečnost a plány dekarbonizace.

Ceny nafty od ledna roku 2021 celosvětově vzrostly o 63 procent, prudce vzrostly od války na Ukrajině a volatilita nemá konce. Nárůst cen pohonných hmot zasáhl marže provozovatelů o 9 procent za dva měsíce, ale jejich čisté ziskové marže jsou často jen o málo vyšší než 3 procenta, upozornila IRU.

Stoupající ceny pohonných hmot způsobují inflaci v globální ekonomice a dodavatelské řetězce čelí zablokování. Rostoucí riziko úpadku malých provozovatelů povede k dalšímu rozkladu mobilních a logistických sítí a bude znamenat, že budou méně schopni investovat do nových vozidel, aby snížili emise uhlíku, varovala IRU.

Radu Dinescu, prezident IRU, řekl: „Provozovatelé silniční dopravy čelí krizi peněžních toků, zejména 90 procent z nich jsou malé a střední firmy. Volatilita cen nafty a nepružné obchodní podmínky znamenají, že mají jen malý manévrovací prostor a počet bankrotů stoupá. To poškodí kapacitu a efektivitu silniční dopravní sítě, což bude mít dopad na dodavatelské řetězce, inflaci a širší ekonomiku. Musíme jednat ihned.“

Nouzový plán IRU zahrnuje 17 vládních opatření na podporu provozovatelů silniční dopravy, zejména na zmírnění kolísání cen pohonných hmot, a na přizpůsobení plánů dekarbonizace nové realitě rostoucí energetické nejistoty.

Mezi opatřeními IRU požaduje zavedení mechanismu úpravy spotřební daně z pohonných hmot pro provozovatele komerční dopravy, který by zajistil krátkodobou jistotu a zabránil částečnému kolapsu sítí silniční dopravy a inflaci. Například v Německu by v květnu dočasné snížení spotřební daně o 87 procent znamenalo, že se provozovatel dostane do zisku, místo aby prodělával.

Vzhledem k obrovským rozdílům, které dosahují až 96 procent, IRU rovněž požaduje, aby všechny druhy komerční dopravy platily stejnou daň z pohonných hmot, a udržely tak plány dekarbonizace v chodu a urychlily opatření na zvýšení účinnosti prostřednictvím hromadné silniční dopravy a ekologických nákladních vozidel.

V podmínkách větší energetické nejistoty a rostoucí nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou po pohonných hmotách je rovněž nutné, aby v provozu zůstala všechna nízkoenergetická a nulová alternativní a stávající paliva.

(lan)

Foto: LAN

spinner