Vladimír Zelený (ABP) pro DN

„Změny v předpisu RID platné od roku 2005 nikoho nemohou zaskočit“

Asociace bezpečnostních poradců (ABP) pořádá tento týden v Pardubicích u příležitosti prvního výročí svého založení akci Setkání odborníků v oblasti přeprav nebezpečných věcí po železnici. S prezidentem ABP Vladimírem Zeleným jsme při této příležitosti hovořili o cílech asociace a úloze bezpečnostních poradců, o změnách předpisu RID pro rok 2005 i o bezpeč­nosti přeprav nebezpečných věcí po železnici.

„Co vás vedlo k založení Asociace bezpečnostních poradců zabývajících se přepravami nebezpečných věcí po železnici?“

„Tím, co souvisí s nakládkou a vykládkou a přepravou nebezpečných věcí po železnici, se každý z nás zabývá již dlouhá léta. Já osobně například od roku 1975, kdy náš podnik najížděl Českou rafinérskou a začínal se dopravovat propan-butan. Tehdy ještě byla v České republice přeprava nebezpečných věcí po železnici v plenkách, ale postupně se vytvořila určitá skupina lidí, kteří se touto problematikou zabývají.

Od loňského roku platí nová legislativa, podle níž musí mít každý podnik, který provádí přepravy nebezpečných věcí, vlastního bezpečnostního poradce. Každý z nás tedy složil předepsané zkoušky a získal potřebný certifikát, nicméně loni při setkání v Luhačovicích jsme si uvědomili, že jsme vhozeni do situace, která může přinášet řadu problémů. Cítili jsme proto potřebu mít možnost některé otázky prodiskutovávat – každý se vyznáme lépe v jiné oblasti a je žádoucí, abychom si mohli své zkušenosti navzájem vyměňovat. Rovněž jsme měli zájem na tom, aby další změny v předpisech nebyly přijímány jen tak od stolu, ale až po odborné diskusi se zástupci těch, jichž se novely bezprostředně dotýkají. Právě to byly hlavní impulzy pro založení naší asociace. A myslím, že po roce působení se nám již podařilo zkvalitnit práci lidí, kteří se kolem přeprav nebezpečných věcí po železnici pohybují.“

„Jak tato spolupráce konkrétně probíhá?“

„Jako příklad mohu uvést kontrolu technického stavu vozidel. Jeden z mých kolegů působí v Ostravě jako bezpečnostní poradce firmy, která odebírá produkty našeho podniku. Pokud po příjezdu cisterny zjistí nějaký nedostatek, zavolá mi a řekne, co přesně není v pořádku. Vzhledem k tomu, že vůz vyjel vybaven všemi potřebnými náležitostmi a vrací se například se strhanými nálepkami, máme tak větší šanci zjistit, kde tento problém vznikl.

Dále si v rámci asociace pomáháme například tehdy, dojde-li ke slabému úkapu v důsledku nějaké netěsnosti, ke znečištění cisterny při špatné manipulaci s ventilem nebo se stáčecím či plnicím zařízením – informujeme se o tom, čí podnik znečištění způsobil a podobně.

Kromě této vzájemné spolupráce velmi oceňuji také možnost vyjadřovat se včas k navrhovaným změnám v předpisech, stejně jako možnost pořádat ve spolupráci s ministerstvem dopravy, Českými drahami, Unipetrolem či OKD různé semináře a školení pro bezpečnostní poradce.“

„Můžete uvést příklad nějakého takového semináře?“

„Například v květnu jsme v České Třebové uspořádali seminář zaměřený na vyšetřování nehod. Konzultovali jsme během něj mimo jiné otázku, co je to vlastně nehoda v drážní dopravě, a představili zařízení hasičů ČD. Účastníci se tak mohli na vlastní oči přesvědčit o tom, jak jsou České dráhy vybaveny například pro případ výronu plynu nebo úniku nebezpečné věci z cisterny. A musím říci, že akce měla dobrý ohlas.

Další akcí je právě probíhající se-tkání (3. až 4. listopadu) pro odborníky na přepravy nebezpečných věcí v Pardubicích (viz DN 44/04) určené nejen pro bezpečnostní poradce, ale i pro ostatní dopravní veřejnost. Kromě toho jsme také pozváni na seminář Sdružení majitelů a provozovatelů soukromých železničních vozů (SPV), se kterým úzce spolupracujeme. Na semináři budeme informovat o činnosti naší asociace. Osmého prosince budeme naše členy seznamovat s novinkami pro přepravy nebezpečných věcí podle RID platnými od 1. ledna 2005.“

„Bezpečnostní poradce zodpovídá za to, že všechny potřebné informace se dostanou k výkonným složkám…“

„Já bych neřekl, že ,zodpovídá‘, ale že podniku ,správně radí‘, a ten by měl jeho rady respektovat. Pokud je nebere na vědomí, neměla by jeho zásilka být převzata, neboť nesplňuje-li zásady uvedené v RID, nemá být k železniční přepravě vůbec připuštěna.“

„Je nyní v České republice dostatek bezpečnostních poradců pro přepravy nebezpečných věcí po železnici?“

„ABP má v současnosti 83 členů a potřebnou zkoušku složilo zhruba 170 osob. Neznám v tuto chvíli žádnou firmu, která by bezpečnostního poradce neměla. Myslím si, že na železnici se k této problematice přistupuje důkladně – je přece jenom rozdíl v tom, jestli někdo za rok přepraví třeba jen 500 tun nebo miliony tun. Velké firmy (už jen proto, že mají své vlastní specialisty), věnují této oblasti velkou pozornost – například u nás v Unipetrolu je generální ředitel v tomto směru nekompromisní. Na opačném pólu se pohybují třeba některé zemědělské firmy, které přepravují malá množství čpavku či jiných nebezpečných věcí – jsem přesvědčen, že v těchto případech se může stát, že některá ustanovení mezinárodních předpisů nejsou plně aplikována. Je zřejmé, že kontrolní orgány nemohou všechny tyto nedostatky odhalit okamžitě, ale na každého jednou dojde…“

„Jako bezpečnostní poradci u větších firem působí zřejmě především lidé, kteří již mají určité zkušenosti. Ten, kdo se chce této problematice začít nově věnovat, by zřejmě měl nějakou dobu pracovat pod dohledem někdo zkušenějšího…“

„Jistě, konkrétně v naší firmě máme nyní pět pracovníků, kteří mají osvědčení bezpečnostního poradce, a mám radost, že jsou mezi nimi i dva mladí kolegové, kteří od nás – doufám – štafetu jednou převezmou.“

„V poslední době se často hovoří o nehodách při přepravách nebezpečných věcí po silnici. Jaká je nehodovost při jejich přepravě po železnici?“

„K nehodám zde příliš nedochází, což pokládám za štěstí, a případné nebezpečí proto rozhodně nechci nikterak podceňovat. V této souvislosti se však nabízí porovnat množství nebezpečných věcí přepravovaných po silnici a železnici. Přestože proti silniční dopravě nic nemám, myslím si, že je škoda, že velké procento těchto přeprav se přesunulo právě na silnici. Vždyť jeden kamion může přepravit zhruba 20 tun, zatímco jeden vlak kolem 1200 až 1400 tun. Navíc všechny vagony musejí být správně vybrány, naloženy, označeny před nakládkou i po ní, prohlédnuty plničem, náklad musí být v nákladním listu správně deklarován atd. Toto všechno příslušní pracovníci železniční dopravy skutečně dělají a velmi dobře znají.“

„Jaký je v současnosti v České republice technický stav vozů pro přepravy nebezpečných věcí?“

„Všechny cisterny musejí být schváleny k provozu – každá cisterna má průkaz způsobilosti, který vydává drážní úřad, a splňuje podmínky stanovené předpisem. Myslím si, že v železniční dopravě je na kontrolu cisteren kladen opravdu velký důraz.“

„Zmínil jste se o novinkách pro přepravy nebezpečných věcí po železnici platných od ledna 2005…“

„Změna předpisu RID platná od 1. ledna 2005 je poměrně rozsáhlá, neboť dochází ke sjednocení názvosloví s Dohodou ADR (mimochodem již z toho je patrné, jak velká je spolupráce mezi odborníky na tyto přepravy po železnici a silnici).

Nechci nyní zacházet příliš do detailů, připomenu jen skutečnost, že součástí novelizovaného předpisu je i zcela nová kapitola 1.10 Bezpečnostní předpisy. Ta není příliš populární, neboť zahrnuje přísná opatření. My jsme již nyní, ve spolupráci s ministerstvem dopravy, přijali k této problematice určité stanovisko, nebo spíše komentář (pokud je mi známo, obdobně postupovaly i jiné členské státy), a na naší webové stránce jsme zveřejnili názor ABP k jednotlivým částem této kapitoly – jak by podle našich představ tato oblast měla být zabezpečena.

Celkově však mohu ke změnám v předpisu RID, které budou platit od ledna, říci, že je známe již delší dobu a loni jsme měli možnost je připomínkovat v rámci přípravy na zasedání znalců, které změny definitivně přijalo. Osobně si myslím, že nikdo nemůže říkat, že je jimi zaskočen – kdo chce být informován, informován je.“

„Co by měli vědět případní zájemci o členství ve vaší asociaci?“

„Členství v asociaci je dobrovolné a představitelé asociace vykonávají své funkce se zájmem o zlepšení bezpečnosti na železnici a – to vás možná překvapí – bezplatně. Každý člen skládá minimální roční příspěvek, s nímž asociace hospodaří. Další informace včetně kontaktu lze získat na našich internetových stránkách.“

Milan Frydryšek

www.abp.wz.cz

spinner