Kontejnerová doprava trpí nedostatečnou konkurencí

Kontejnerová doprava trpí nedostatečnou konkurencí

Současná opatření týkající se konkurenceschopnosti na světovém trhu linkové námořní dopravy jsou neúplná, nepřesná a plně nezohledňují míru spolupráce mezi dopravci, která vede k větší koncentraci odvětví, což vážně poškozuje odesílatele na celém světě.

Tento závěr je jedním ze zjištění uvedených ve čtvrtletním přehledu trhu kontejnerové dopravy za 1. čtvrtletí roku 2022, který připravila společnost MDS Transmodal (MDST) ve spolupráci s Global Shippers Forum (GSF). Na základě alternativních ukazatelů navržených v nedávné studii vypracované OECD/ITF a MDST je navrženo upravené měřítko, které lépe odráží míru spolupráce linek, a to nejen prostřednictvím tří velkých aliancí, ale také dohod, na jejichž základě linky v různých aliancích provozují sdílené služby.

Orgány pro hospodářskou soutěž se až dosud spoléhaly na tradiční, ale neúplné nástroje pro posouzení koncentrace v rámci jednotlivých obchodů, nejčastěji na Herfindahl-Hirschmanův index (HHI). Ten však nezohledňuje plný rozsah spolupráce mezi námořními linkami, která je povolena na základě blokových výjimek a dalších ustanovení o antimonopolní imunitě. Při zahrnutí těchto „mezialiančních“ konsorcií je koncentrace trhu měřená modifikovaným HHI mnohem vyšší.

Jako příklad uvádí MDST/GSF porovnání tradičního HHI transatlantického obchodu v období let 2006 až 2021 s modifikovaným HHI (MHHI), který zahrnuje dohody mezi aliancemi v tomto obchodování. Modifikovaný HHI překračuje většinou regulátorů hospodářské soutěže uznávanou hranici 2 500 bodů, při níž je odvětví považováno za „vysoce koncentrované“. Na základě toho se GSF domnívá, že nedávné „Fact Finding Investigation 29 - Final Report“ (viz DN9/22) zveřejněné Federální námořní komisí USA v květnu tohoto roku ještě neposkytuje úplný obraz, neboť zpráva tvrdí, že liniové obchody obsluhující USA lze charakterizovat jako „silnou konkurenci“, protože jejich HHI bylo naměřeno pod 2 500 bodů.

GSF proto vyzývá všechny orgány pro hospodářskou soutěž, aby při posuzování trhu kontejnerové dopravy, a zejména koncentrace tržního podílu dosaženého prostřednictvím všech dohod povolených podle blokových výjimek a ustanovení o antimonopolní imunitě, používaly přesnější měřítko MHHI.

„Tato průlomová analýza odhaluje míru dominance, kterou mnohé lodní společnosti skutečně mají v klíčových světových obchodech,“ uvedl ředitel GSF James Hookham.

„Současná měřítka koncentrace trhu vidí jen část obrazu. Nejenže existují konsorcia v rámci tří hlavních aliancí, ale významný je i počet samostatných konsorcií, která se skládají z linek z různých aliancí,“ dodal  James Hookham.

(lan)

Foto: lan

spinner