Jak jsou na tom Američané před novým rokem v přístavech

Jak jsou na tom Američané před novým rokem v přístavech

20.12. - Podle zprávy Global Port Tracker z 8. prosince, kterou zveřejnila National Retail Federation a Hackett Associates, se předpokládá, že dovoz do USA vzroste v prosinci o 4,6 procenta, v lednu o 9 procent a v únoru o 7,3 procenta meziročně. GPT očekává pokles o 3,3 procenta v březnu následovaný nárůstem o 2,2 procenta v dubnu.

Velkoobchodníci i maloobchodníci v posledních několika měsících odkládali doplňování zásob, protože se soustředili na dovoz svátečního zboží. Vzhledem k tomu, že poměr maloobchodních zásob k tržbám klesl na téměř rekordní minimum 1,09 — z normálních 1,4 na 1,5 — budou mít maloobchodníci ve druhém čtvrtletí jen několik měsíců na to, aby doplnili své zásoby před začátkem školní docházky a hlavní sezónou, kdy se znovu v roce 2022 začne hýbat zboží východním směrem transpacifické oblasti. Kapacita plavidel v transpacifické oblasti bude příští rok opět napjatá a do roku 2023 by mělo do celosvětové flotily přibýt jen několik nových plavidel. V důsledku toho maloobchodníci, stejně jako letos, plánují začít odebírat své zboží pro hlavní sezónu 2022 koncem jara, místo aby čekal na normální začátek hlavní sezóny v srpnu, jak vyplývá z průzkumu Seroka.

Urgentní varování před dalším rokem přetížených přístavů byla rovněž vydána v úterý na webovém vysílání JOC Port Performance v Severní Americe. Alan Murphy, generální ředitel Sea-Intelligence Maritime Analysis, uvedl, že jediný způsob, jak by americké přístavy mohly překonat své problémy s přetížením, by bylo, kdyby se dovoz z Asie v příštím roce značně zpomalil kvůli poklesu spotřebitelské poptávky. Ale "nevidím zpomalení dovozu a spotřebitelské poptávky," řekl Alan Murphy.

Přístavy Los Angeles a Long Beach zažívají zdaleka nejhorší přetížení, protože podle PIERS, sesterského produktu JOC.com v rámci IHS Markit, zvládají asi 50 procent veškerého amerického dovozu z Asie. Asijský dovoz přes přístavní komplex Los Angeles-Long Beach v lednu až listopadu vzrostl o 19,4 procenta oproti stejnému období loňského roku a o 21,2 procenta za prvních 11 měsíců roku 2019. Seroka uvádí, že problémy s přetížením přístavů jsou způsobeny několika vzájemně propojenými vývojovými událostmi, včetně dlouhotrvajících naložených importních kontejnerů v docích, obrovského objemu prázdných kontejnerů v terminálech čekajících na odeslání zpět do Asie a přetížených skladů, kde prázdné kontejnery sedí na podvozku, protože přístavní terminály nemají prostor pro vyprázdnění.

Průměrná "cestovní prodleva" podvozku v regionu je více než 10 dní, což je více než dvojnásobek běžné obrátky o čtyřech dnech nebo méně. Za těchto podmínek potřebuje flotila tahačů v jižní Kalifornii o 25 000 až 27 000 více podvozků, než má nyní, aby se odstranil nedostatek vybavení, počítá Seroka. Zatímco severoameričtí výrobci podvozků v posledních sedmi měsících výrazně zvýšili výrobu, narazili na zpoždění výroby, které pravděpodobně posune dodání většiny objednávek zadaných v tomto roce až do druhé poloviny roku 2022.

Hlavním problémem ale zůstávají prázdné kontejnery, i když čísla v Los Angeles ukazují, že přístav odeslal zpět o 43 procent více prázdných kontejnerů do Asie od začátku roku než loni. Seroka „vyzývá“ rejdaře, aby uvolnili více prázdných kontejnerů zasláním takzvaných odlehčovacích lodí, jejichž jediným účelem je přepravit prázdné bedny zpět do Asie. Přestože dopravci některé nasadili, Seroka řekl, že přístav potřebuje "více větších takových lodí." 

SSL ČR

Foto: Port of Los Angeles

spinner