17. listopadu 2025, red
18.11. - Evropská kombinovaná doprava uzavřela obtížnou letní sezónu, a to především z důvodu výpadků způsobených rozsáhlými pracemi na infrastruktuře. Spolu se slabou ekonomickou výkonností to vedlo k zápornému růstu o 1,35 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2024. Podobné pokračující nejistoty znamenají, že index nálady UIRR CT zůstane v nadcházejících 12 měsících beze změny na úrovni "neutrální". Ve svém komentáři to uvedl Ralf-Charley Schultze, generální ředitel Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).
Poptávka po dobře fungující kombinované dopravě je poháněna obavami rostoucího počtu přepravců, kteří se obávají o svou uhlíkovou stopu a rizika hrozícího nedostatku řidičů nákladních vozidel. Přeshraniční dálková kombinovaná doprava se bohužel snaží splnit očekávání zákazníků z hlediska kvality kvůli rozsáhlým pracím na infrastruktuře spojeným s nízkou prioritou obchvatových kapacit a řízení dopravy. K provozu vlaku, který musí objíždět staveniště, je zapotřebí více kapacit vagónů a lokomotiv, což znamená zpoždění a dodatečné provozní náklady. Evropští provozovatelé kombinované dopravy dělají, co mohou, ale sami od sebe bez podpory tvůrců politik a osob s rozhodovací pravomocí odpovědných za železniční infrastrukturu neuspějí.
Zpráva UIRR 2024-25, zveřejněná v červenci, naznačila 5,2% nárůst počtu zásilek přepravených kombinovanou dopravou v průběhu roku 2024. Na základě silného výkonu v 1. čtvrtletí letošního roku existuje naděje, že v roce 2025 bude možné dosáhnout pozitivního výkonu. Finanční výkonnost provozovatelů však zůstává špatná kvůli nekompenzovanému úsilí potřebnému k udržení kapacit a udržení intermodálních nákladních vlaků v provozu.
Geopolitická situace v Evropě přeorientovává politické priority pryč od ekologické transformace. Vojenská mobilita se stává důležitým tématem. Ve svém stanovisku ze dne 3. září UIRR vysvětluje, že kombinovaná doprava je řešením pro začlenění železniční nákladní dopravy do vojenské mobility – rychle a efektivně, bez nákladných a časově náročných investic.
Přijetí nařízení o řízení kapacity železniční infrastruktury bude mít zásadní význam pro vybudování většího počtu vlakových tras a jejich lepší kvality, a to jak během tvorby jízdních řádů, tak při obcházení úseků ovlivněných pracemi. Stejně důležité je přeshraniční zaměření Nástroje pro propojení Evropy pro dopravu (CEF Transport), stejně jako pokračující pozornost věnovaná železniční nákladní dopravě, kterou provozovatelé infrastruktury rozšiřují prostřednictvím sítě koridorů pro železniční nákladní dopravu.
Evropská komise překvapila UIRR tím, že ve svém pracovním programu na rok 2026 zařadila probíhající revizi směrnice o kombinované dopravě mezi "zrušené". Zpravodaj Evropského parlamentu Flavio Tosi vydal okamžité prohlášení, že Parlament na tomto dokumentu aktivně pracuje. Několik dní předtím, než Komise přijala svůj pracovní program, byla dokončena studie EP, která se zabývala konkrétními otázkami zpravodaje. Společenství kombinované dopravy UIRR vyzvalo sbor komisařů, aby přehodnotil svůj postoj.
Evropská železniční infrastruktura je vnímána jako "drahá". Toto vnímání se může změnit pouze tehdy, pokud bude společnosti a ekonomice dodáváno více hodnoty prostřednictvím železniční infrastruktury. Spolehlivě jezdící, s vysokou frekvencí a plně naložené nákladní vlaky o délce 740 metrů přinášejí robustní hodnotu. Tato tvorba hodnot by měla být odměněna přidělením většího počtu a podstatně kvalitnějších přeshraničních vlakových tras pro nákladní vlaky.
(red)
Ilustrační foto: LAN