22. března 2013

PRAHA (22.3.) – Hrubá stavba nového mostu přes Vltavu v pražské Tróji skončila. Uvolněním posledního podpůrného pilíře se stal Trojský most samonosným. Stavbaři také dokončili výplet obloukové konstrukce. Informoval o tom vedoucí projektu Alexander Tvrz ze společnosti Metrostav. Most, který bude stát více než miliardu Kč, navazuje na budovaný tunelový komplex Blanka a kompletně otevřen by měl být příští rok v květnu.
Zhruba 260 metrů dlouhý most, který propojuje holešovický a trojský břeh Vltavy, bude mít dva jízdní pruhy v každém směru pro automobily, uprostřed povedou koleje pro tramvaje. Dodatečná visutá ocelová konstrukce na bocích mostu bude sloužit pro pěší a pro cyklisty. První tramvaje vyjedou na most ke konci roku, auta na něj budou moci až po dokončení Blanky, tedy pravděpodobně v květnu 2014.
Most je podle stavbyvedoucího stavěn tak, aby byl bezpečný i v případě velkých povodní, jako byla například stoletá voda v roce 2002. „Nejnižší část nosné konstrukce mostu je ještě jeden metr nad nejvyšší hladinou, které dosáhla Vltava v roce 2002,“ řekl Tvrz. Proto také vede na most relativně strmý nájezd. „Je to sklon asi sedm procent, což je maximum, co umí v Praze jezdit tramvaje,“ dodal.
Most je podle inženýrů unikátní nejen v Česku, ale i v Evropě. Rozpětí hlavního pole činí 200 metrů. „To je při dvacetimetrovém vzepětí naprosto unikátní parametr,“ upozornil Tvrz. Most tak má jeden z nejplošších oblouků z podobných ve světě realizovaných konstrukcí. Do dokončení stavby bude ještě třeba mimo jiné postavit tramvajové pásy a udělat definitivní nátěry a protikorozní ochranu ocelových konstrukcí. Před otevřením bude most muset projít zatěžkávací zkouškou, kdy na něj najede skupina těžkých vozidel a odborníci budou měřit možné deformace. „Bude se dělat i dynamická zátěžová zkouška, která se dělá většinou tak, že těžké vozidlo přejede přes překážku, třeba větší fošnu. Nebo se dynamika vybudí raketovým motorem,“ řekl Tvrz.