Projekt ERTMS

Realizace projektu ERTMS začala seminářem v Kolíně

Realizace projektu ERTMS začala seminářem v Kolíně

KOLÍN (27.9.) – Odborným seminářem začal důležitý projekt v rámci sjednocení vlakového zabezpečení v prostoru Evropské unie – ERTMS. Investorem projektu v České republice je státní organizace Správa železniční dopravní cesty, stavbu provede sdružení České technologie pro ETCS, vedené společností AŽD Praha. Projekt Koridor E: traťové zařízení ERTMS v České republice je spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím fondu TEN-T.

Hlavním přínosem zavedení systému je možnost zlepšení efektivity řízení železniční dopravy a zejména výrazné zvýšení její bezpečnosti. Implementace systému ETCS umožňuje pohyb jednotně vybavených vozidel po více národních infrastrukturách, což umožňuje lepší využití vozidel, a tak druhotně navyšuje reálnou kapacitu dopravců bez vynakládání dalších investic.

„Cílem aktuálního projektu je vytvořit a zavést standardní postupy pro všechny fáze přípravy, realizace a certifikace projektů pro implementaci systému ERTMS/ETCS v národním prostředí. Současně půjde o zavedení systému ERTMS/ETCS do běžného železničního provozu, včetně implementace jeho dopadů do provozních pravidel železnice v České republice s cílem postupné harmonizace této oblasti v rámci Evropy,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Tento krok je o to závažnější, protože se bude odehrávat na dopravně nejdůležitější páteřní trati železniční sítě ČR v úseku Kolín – Břeclav.

Realizaci systému v úseku Kolín – Břeclav předcházel pilotní projekt ETCS v úseku Poříčany – Kolín, dokončený v roce 2011. Jeho cílem bylo především uvedení systému do praxe, specifikace vazeb k národnímu systému zabezpečovacích zařízení a k národním předpisům pro řízení železniční dopravy. „Do konce tohoto roku bude realizována příprava zkušebního úseku Záboří – Řečany – Přelouč s dočasně místěnou radioblokovou centrálou (řídící část ETCS) v Přelouči. V první polovině roku 2013 proběhnou na zkušebním úseku testy RBC a dojde k odladění celého systému, na který naváže systémové testování s vozidly vybavenými ETCS L2 (úroveň funkcionality ETCS, která byla zvolena pro realizace v ČR),“ doplnil generální ředitel AŽD PRAHA Zdeněk Chrdle.

Na přelomu let 2013 a 2014 následně proběhne instalace osmi kusů RBC v celém úseku Kolín – Břeclav (277 km) v místě jejich cílového umístění v prostorech CDP Přerov. Systém bude dle harmonogramu spuštěn koncem roku 2014.

Projekt Koridor E je podmínkou pro rozvoj interoperabilní sítě ETCS tratí evropského konvenčního železničního subsystému. Téměř každá země má totiž vlastní národní vlakový zabezpečovač, který plní požadavky na zabezpečení jízdy vlaků. V rámci Evropy je takových systémů přibližně dvacet. Tato skutečnost pochopitelně prodlužuje přepravní dobu mezi jednotlivými státy, zvyšují se náklady na přepravu a železnice není konkurenceschopná vůči silniční dopravě. Tento stav vyvolal potřebu vlakové zabezpečení v rámci evropského prostoru sjednotit.

spinner