2. ledna 2013

PRAHA (2.1.) – Dopravci loni zaplatili na mýtném za použití českých komunikací rekordních 8,7 miliardy Kč. Je to sice meziročně o 6,8 procenta víc, zároveň ale méně než očekávaných 10,2 miliardy Kč. Od zavedení mýtného systému v roce 2007 už stát vybral více než 40 miliard Kč.
Plánovaný růst výběru se odvíjel od zvýšení sazeb mýtného, které loni podruhé za sebou vzrostly o čtvrtinu. „Nižší výběr proti očekávání způsobilo především zavedení zvýhodněných sazeb pro dopravce, kteří využívají nákladní vozy s nejekologičtějšími motory v kategorii Euro 5 a vyšší," uvedl mluvčí společnosti MYTO.cz David Šimoník.
Počet vozidel v nejvyšší ekologické třídě podle statistik Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) meziročně vzrostl o zhruba 30 procent. Od kamionů splňujících normu Euro 5 by tak v roce 2014 mohla podle odhadů dopravců pocházet až polovina vybraného mýta.
Vybraná částka 8,7 miliardy Kč může ještě klesnout o slevy na elektronickém mýtném, o které mohou dopravci za loňský rok poprvé žádat. Slevy by se měly odvíjet od výše ročního mýtného, které jednotliví dopravci zaplatí za každý kamion. Maximálně to může být 13 procent ze zaplacené částky na každý z kamionů. Stát počítá s tím, že přepravcům vrátí 300 až 350 milionů Kč, podle odhadu Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia se ale celá tato částka nerozdělí.
V letošním roce se podle dohod s autodopravci mýtné tarify měnit nebudou. „V nadcházejícím roce bude pokračovat obměna vozového parku kamionů směrem k ekologičtějším motorům, bude se tedy dále zvyšovat podíl kamionů v kategorii Euro 5 na vybraném mýtném. To s sebou může reálně přinést pokles vybraného mýta až k 8,5 miliardy Kč," uvedl ředitel firmy Kapsch, která mýtný systém provozuje, Karel Feix.
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. Mýtné platí vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny. V mýtném je nyní zaregistrováno 637 881 uživatelů, z nichž 12 procent připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí nejtěžší kamiony nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 tuny a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá necelé jedno procento vybraného mýta.