27. září 2013

PRAHA (27.9.) – Stavební firma OHL ŽS podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opět přerušila práce na rozšiřování krajnic v opravovaném úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině. „Firma si stěžuje na nevyhovující stav podloží silnice, které jí znemožňuje v pracích pokračovat,“ řekl generální ředitel ŘSD David Čermák. Firma ale tvrdí, že na úseku dál pracuje.
Podle Tomáše Psoty z vedení OHL ŽS odmítlo ŘSD písemně potvrdit technické řešení sanace podloží, na kterém se obě strany dohodly před 14 dny a které firma zpracovává do podoby realizační projektové dokumentace. „Na skutečnost, že je podloží nekvalitní, bylo ŘSD upozorněno již v květnu, bohužel až po třech měsících jsme se na této skutečnosti shodli. Překvapuje nás to a domníváme se, že se jedná o nedorozumění, které si jistě brzy vyjasníme," dodal Psota.
Opakované kontroly ŘSD ale podle Čermáka ukázaly, že nosnost podloží projektu odpovídá. ŘSD se proto obává, že se firma snaží od projektu odstoupit. „Nabyl jsem pocitu, že si zhotovitel asi spočítal, že je pro něj výhodnější ze stavby utéci, než jí dodělat," uvedl Čermák s tím, že si jinak nedovede vysvětlit, proč na ostatních úsecích práce postupují. Na stavbách ostatních úseků je v průměru mezi 70 a 90 dělníky, zatímco na úseku stavěném touto společností jde v průměru o 16 lidí. To firma rovněž odmítá. Psota zdůraznil, že se v úseku pracuje a na místě je kromě dělníků mechanizace.
Podle Čermáka stavební firma opakovaně předložila výsledky zkoušek, které na nízkou únosnost krajnice ukazovaly. Při přeměření stavu krajnice za účasti ŘSD ale vycházely mnohem vyšší hodnoty, upozornil šéf ŘSD. Dodal, že podle stavebního dozoru firma vlastní zkoušky prováděla při nevhodných klimatických podmínkách, například při dešti.
Pokud by chtěla OHL ŽS z tendru skutečně vycouvat, má jedinou možnost, a tou je soudní spor s ředitelstvím. Kdyby stavbu opustila sama, nedostala by zaplaceno a zároveň by jí ŘSD naúčtovalo smluvní pokutu za nedodání díla, zdůraznil Čermák. Psota odmítl, že by firma chtěl od smlouvy odstoupit.
OHL ŽS ze stejného důvodu práce zastavila už v polovině července a stavbu obnovila teprve po intervenci ministra dopravy Zdeňka Žáka. ŘSD se proto rozhodlo vyzvat firmu, aby garantovala, že je schopná stavbu zhotovit v předem stanoveném 16měsíčním termínu. Podle Čermáka to zatím v jejich silách zřejmě je.
(čtk)