Oprava dálnice D1

Janeba: Navržený způsob opravy D1 je výsledkem nekoncepčního přístupu

Janeba: Navržený způsob opravy D1 je výsledkem nekoncepčního přístupu

PRAHA (2.4.) – Způsob, kterým se plánuje opravit dálnice D1, je výsledkem zcela nekoncepčního přístupu a politiky rezortu dopravy. Odborná diskuze měla být vedena dříve a ne několik dnů před tendrem. Tvrdí to šéf Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáš Janeba.

Podle jeho slov se Česká republika potýká s chronickou neschopností vyčerpat fondy EU, neboť řada politicky upřednostňovaných projektů neprošla testy požadovanými EU. „Doplácí tak na nedostatečnou připravenost mnoha dalších projektů z důvodu zastavení jejich projektové přípravy v minulých letech a bohužel také neochotu vést odborný dialog o způsobu řešení,“ pokračuje Tomáš Janeba.

„Vítáme odbornou diskuzi o nejefektivnějším technickém řešení, ale v tomto případě jsme jí měli vést minulý rok a ne pár dní před vypsáním tendru. Problém drahých dálnic je nutné hledat už v procesu návrhu řešení, kde neexistuje žádná motivace nalézt nejefektivnější řešení. Než přesvědčovat ŘSD o náplni své práce, je lepším řešením spojit odpovědnost za design a výstavbu do jedné veřejné zakázky,“ vysvětluje Janeba. Vítězná nabídka by měla nabídnout nejlepší hodnotou za peníze.

„V současné době je tlak na realizační ceny obrovský, pro menší firmy až likvidační, takže vzniká oprávněná obava o kvalitu staveb. S klesající cenou roste potřeba důsledného sledování a vymáhání kvality,“ říká Janeba. Objektivní potřeba zahájit rekonstrukci páteřní dálnice, blížící se termín pro dočerpání dotací a stav stavebního trhu patrně převáží nad možností otevřít diskuzi a hledat jiné řešení. ARI souhlasí, že bude důležité prosazovat důslednou kontrolu kvality a vymáhání nápravy skrytých vad. „Dodavatelé musí realizovat stavbu s vědomím, že pokud podcení kvalitu, tak bude platit padni komu padni,“ dodává Janeba.

Alternativním řešením opravy dálnice D1 mohlo být využití modelu PPP. Technické řešení rekonstrukce mohli navrhnout sami uchazeči a vítěz by ručil za výsledné řešení svým vlastním kapitálem v řádu stovek milionů korun po dobu 20 až 30 let. Správně nastavené zadávací řízení s dostatečným zájmem konkurujících si uchazečů by zaručilo dostatečný tlak na cenu i invenci nabídek. Obdobný PPP model je úspěšně využíván v sousedním Německu, kde se v posledních letech zrekonstruovalo a rozšířilo přes 400 km páteřních dálnic za 80 miliard Kč.

spinner