12. září 2013

LUHAČOVICE (12.9.) – Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) počítá na příští rok se zahájením stavby prvního úseku rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku. Na konferenci Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě (SRDIM) to řekl ředitel SFDI Tomáš Čoček. Silnice R49 povede z Kroměřížska na Valašsko a napojí se na slovenskou dálniční síť k Púchovu. Trasa je součástí evropské hlavní dopravní sítě TEN-T. Její stavbu ale brzdí výhrady ekologů, o kterých rozhodne soud.
„Říkají, že tam jsou některé zvláště chráněné druhy. My jsme pomáhali tomu, aby byly vystaveny všechny pro ochranu životního prostředí potřebné posudky. Analýza vyústila v rozhodnutí orgánů státní správy v oblasti životního prostředí. Shledaly, že dané území je zastavitelné při určitých opatřeních. Věřím tomu, že nakonec zvítězí zdravý rozum a stavba bude v příštím roce zahájena," uvedl předseda SRDIM Libor Lukáš. Podle Čočka přijde stavba úseku Hulín – Fryšták včetně výkupu pozemků na více než devět miliard korun.
Zatímco R49 by mohla být příští rok zahájena, stavba dalšího důležitého tahu, rychlostní silnice R55, která má vést z Otrokovic, přes Uherské Hradiště a Hodonín až do Břeclavi, je v nedohlednu. Také tuto stavbu napadají ekologové. „Dokud nebude vyřešen celý tah R55 na jih, je velmi nepravděpodobné, že by tam byly směřovány finanční prostředky," uvedl Čoček. Podle něj není Evropská komise nakloněna ani tomu, aby před vyjasněním celé trasy poskytla peníze alespoň na jihovýchodní obchvat Otrokovic, který má být součástí R55.
Podle Lukáše by stavba obchvatu mohla být zahájena koncem příštího nebo na začátku roku 2015. Zatím probíhají přípravy stavby včetně výkupu pozemků. Podobně je tomu i u další důležité dopravní stavby ve Zlínském kraji, kterou je chystaná modernizace železniční trati z Otrokovic do Zlína, potažmo do Vizovic. Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury by rekonstrukce zmíněné trati mohla být jednou z prvních staveb, které budou zařazeny do nového operačního programu EU Doprava na léta 2014 až 2020.
Zlínský kraj usiluje také o dokončení silnice I/35 z Valašského Meziříčí do Lešné, která by v budoucnu měla napojit Valašské Meziříčí na rychlostní silnici R48 a na dálnici D1. Podle Čočka nyní probíhají druhá a třetí etapa stavby, na které jsou v rozpočtu SFDI zdroje i na příští rok. Další peníze na dokončení trasy až do Palačova v sousedním Moravskoslezském kraji uvolněny zatím nejsou.
(čtk)