Výstavba dálnice D3

Dálnici D3 postaví zřejmě stát

Dálnici D3 postaví zřejmě stát

PRAHA (2.4.) – Využití soukromých peněz (PPP projekt) pro stavbu dálnice D3 v úseku mezi Borkem a Bošilcem je sice výhodnější než zažitý model financování, ministerstvo dopravy jej přesto nedoporučuje. Vyplývá to z materiálu, který na středečním zasedání vlády předloží ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Podle něj je prioritou resortu využití peněz z EU a tento úsek dálnice je vhodný jako náhradní projekt pro čerpání dotací. Materiál je předkládán v režimu pro informaci, kabinet jej proto pouze vezme na vědomí. Seznam kvalitně připravených a ekonomicky efektivních staveb, které by bylo možné předkládat jako projekty k proplacení Evropskou unií, je značně omezený, uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

Preferuje proto zajištění stavby standardní veřejnou zakázkou, u které je větší jistota získání peněz z EU. Ministerstvo současně zopakovalo, že vyčerpání všech nabízených prostředků v rámci Operačního programu doprava je pro něj prioritou.

S tímto řešením nesouhlasí Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury, která PPP projekty prosazuje. Podle něj studie, kterou pro ministerstvo zpracovávala společnost Pricewaterhou­seCoopers, jasně prokázala výhodnost PPP projektu. Pokud by stát výstavbu zadal soukromému investorovi, který by poté dálnici spravoval, vyšla by stavba o pět procent laciněji. To představuje úsporu 277 milionů korun, dodal Janeba.

Dřívější vedení resortu bylo k přípravě PPP projektu vstřícnější. Na základě doporučení ministerstva dopravy schválila vláda loni v létě zadání prvního dálničního projektu financovaného ze soukromých peněz. Podle něj měla stavba téměř 19 kilometrů dálnice mezi Bošilcem a Borkem na rozestavěné dálnici spojující Prahu s rakouskými hranicemi stát kolem pěti miliard korun, které by zaplatil soukromý investor. Od státu by pak dostával peníze za její provozování.

(čtk)

spinner