Z Berlína vyjel na cestu Evropou zkušební vlak s novým systémem spojení vozů

Z Berlína vyjel na cestu Evropou zkušební vlak s novým systémem spojení vozů

19.1. - Jako revoluci v nákladní železniční dopravě, díky které se Evropa dostane na špičku digitalizace a automatizace v přepravě nákladů po kolejích, dnes německý ministr dopravy Volker Wissing označil nový systém spojování nákladních vagonů. Evropa více než 100 let používá ke spojení nákladních vozů těžké ústrojí, které se neobejde bez ruční práce posunovačů. Příprava soupravy tak může trvat i hodinu.

Nové digitální automatické spřáhlo (DAK), které má být v Evropě rozsáhle nasazeno do roku 2030, spojí nákladní vagony automaticky během okamžiku. K ukázce výhod, jaké DAK dopravě nabídne, se dnes z Berlína na cestu Evropou vydal testovací nákladní vlak, jehož vagony jsou mezi sebou spojeny digitálním spřáhlem.

"Dámy a pánové, díváte se na revoluci v nákladní železniční dopravě," prohlásil Volker Wissing jen krátce před vypravením vlaku. Ten vyjel z překladového nádraží u berlínského přístavu Westhafen. "Všude ve světě se ke spojování nákladních vagonů používají automatická spřáhla, jen Evropa je výjimkou," uvedl. "Digitálním automatickým spřáhlem nechceme ostatní země jen dohnat, ale chceme, aby se Evropa stala špičkou digitalizace nákladní železniční dopravy," řekl a dodal, že DAK cestu k opravdovému pokroku otevírá.

Ke spojování nákladních železničních vozů se Evropě takřka výhradně používá táhlové ústrojí se šroubovkou. Práce s ním je fyzicky náročná a není bez bezpečnostního rizika, neboť posunovač musí vstoupit do prostoru mezi vagony a nasadit jednu ze šroubovek do táhlového háku. Při rozpojování zase musí šroubovku z háku sejmout.

"Asi 70.000krát za den musí naši pracovníci posunu zvednout dvacet kilogramů těžkou šroubovku do úrovně ramen, aby vozy spojili," vysvětlila Sigrid Nikutta, která má ve vedení německé železniční společnosti Deutsche Bahn na starosti nákladní dopravu. Posunovač také musí ručně propojit napájecí a vzduchové hadice a vše následně zkontrolovat.

Digitální automatické spřáhlo se bez manuální práce posunovače zcela obejde, protože v jediném kroku, kdy do sebe ústrojí při posunu zapadne, se vagony spojí nejen mechanicky, ale propojí se také napájecí, vzduchové a datové vedení. Dopravci pak budou mít informace nejen o správnosti a funkčnosti propojení, ale také údaje o nákladu či hmotnosti. "Přes půl milionu nákladních vozů s automatickým spojovacím systémem Evropu katapultuje do 21. století," řekl Volker Wissing.

Instalace nového spojovacího zařízení na zhruba 490.000 nákladních vagonů a 17.000 lokomotiv v Evropské unii a také v Británii, Švýcarsku a Norsku bude podle propočtů německého ministerstva dopravy stát v rozmezí 6,4 až 8,6 miliardy eur (až 209 miliard Kč). Samotné Německo pak počítá s náklady kolem jedné miliardy eur (přes 24 miliard Kč). Zavádění DAK začne po testovací fázi, která skončí do dvou let.

Podle Nikuttaové přínosy DAK vysoce převažují, neboť nový systém spojení vagonů umožní vypravovat jednou soupravou i dvojnásobek nákladu. Nákladní vlaky také budou moci jezdit rychleji, takže nákladní železnice bude fungovat efektivněji a vstřícněji k životnímu prostředí.

(čtk)

Foto: Deutsche Bahn

spinner