​Tržby společnosti Leo Express loni překročily miliardu korun

​Tržby společnosti Leo Express loni překročily miliardu korun

10.9. - Leo Express za rok 2024 dosáhl na základě auditovaných výsledků konsolidovaných tržeb 1,018 miliardy korun a rok 2023 tak překonal o více než 400 milionů. Zároveň přepravil 3,8 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o více než dva miliony. Vlaky dopravce ujely 4,6 milionu vlakokilometrů. V oblasti dochvilnosti dosáhl Leo Express nejlepších výsledků mezi většími dopravci v České republice s průměrným zpožděním přibližně 0,03 minuty na jeden vlakokilometr.

Konsolidovaný EBITDAR (zisk před úroky, daněmi, odpisy, amortizací a nájemným) za rok 2024 přesáhl 330 milionů korun a čistý zisk činil 43,5 miliony korun. V předchozím roce to byly 4 miliony korun při EBITDAR 140 milionů korun. Leo Express zároveň výrazně investoval do dalšího zlepšení svých služeb.

„Rok 2024 byl pro Leo Express rekordní – překročili jsme hranici jedné miliardy v tržbách a přepravili jsme téměř čtyři miliony cestujících. Je to výsledek dlouhodobého úsilí Leo Express týmu, systematických investic do kvality a inovací, ale i důvěry našich zákazníků. Na našich komerčních linkách, na Orlicku i slovenském Podunajsku, vidíme rostoucí zájem cestujících, kteří oceňují služby Leo Express a naše pohodlné nízkopodlažní vlaky, ve kterých je samozřejmostí WiFi či klimatizace a špičkové občerstvení, které zavádíme i na regionálních linkách. I v minulém roce jsme pokračovali ve výborných výsledcích v oblasti bezpečnosti, hygieny a s nejlepšími výsledky v oblasti dochvilnosti v České republice. Zároveň budeme pokračovat v garantování fungování klimatizace, jinak cestujícím vrátíme 100 % z ceny jízdného,” řekl generální ředitel Leo Express Peter Köhler.

Rekordní výsledky i investice

Během roku 2024 společnost Leo Express výrazně investovala do svého rozvoje, přesto nečerpala žádný bankovní úvěr. Všechny vlaky na trati Praha – Ostrava a dále do Polska a na Slovensko byly osazeny zabezpečovacím systémem ETCS za celkem 119 milionů korun a rovněž byl vyškolen personál. Díky tomu byl včas zahájen provoz s ETCS. Dopravce také repasoval celkem 865 sedaček, z toho je 20 kusů sedaček určených pro vozíčkáře nebo osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Na sedačkách byly použity nové kvalitnější materiály s vyšší životností a jejich povrch je v matné elegantní kůži. Sedačky splňují všechny nejnovější bezpečnostní standardy a certifikáty nehořlavosti. Renovace zahrnovala výměnu podsedáku, opěrek a celkové přečalounění v elegantním designu.

Kromě renovace sedaček zvýšil dopravce internetové pokrytí během jízdy ze 60 % na téměř 100 % díky investici do 5G WiFi ve výši přibližně 1,25 milionu korun. Další zkvalitnění WiFi sítě proběhne po plánované instalaci opakovačů 5G v ceně 24 milionů korun, na které Leo Express získal dotaci. Z pohledu digitalizace plánuje Leo Express také zavedení online objednávkového systému přímo na místo, přičemž zachová možnost objednání u stevarda. V oblasti řízení firemních procesů společnost zavádí digitalizaci interních nástrojů s využitím umělé inteligence, jejímž cílem je zvýšení efektivity a automatizace procesů, například v rámci zákaznického servisu.

Díky další plánované investici ve výši 400 milionů korun a takzvané dualizaci budou moci komerční vlaky Leo Express využívat trakční systém nejen na stejnosměrný, ale také na střídavý elektrický proud. Na úpravu vlaků obdržel Leo Express dotaci od Ministerstva dopravy v rámci Operačního programu Doprava 2021-2027 (OPD3). Projekt je spolufinancován Evropskou unií. Ve výběrovém řízení na realizaci dualizace zvítězila firma Stadler.

Novinky a ekologické cestování

V regionálních vlacích na Orlicku a Podunajsku zahájil Leo Express v loňském roce testovací provoz coffee corner, kde si mohou cestující zdarma užít kvalitní kávu a čaj. V jeho provozu bude Leo Express i nadále pokračovat a plánuje spustit také prodej občerstvení z výdejního automatu. Zahájen bude také testovací provoz prodejního kiosku na hlavním nádraží v Praze, kde si budou moci cestující snadno zakoupit jízdenky a které Leo Express plánuje umístit i v dalších stanicích na trati Praha–Ostrava.

Cestování vlakem je nejekologičtější formou hromadné dopravy. Cestující Leo Express mohou jednoduše kompenzovat svou uhlíkovou stopu. Dopravce jim umožňuje od roku 2020 dobrovolně kompenzovat emise CO₂ formou příspěvku na výsadbu stromů. Za tuto dobu celkem Leo Express díky zákazníkům, kteří svými příspěvky vykompenzovali již více než 830 tun CO₂, vysadil přes 200 stromů. Zároveň oproti automobilové dopravě cestující snížili díky cestování s Leo Express svoji uhlíkovou stopu za rok 2024 o cca 123 500 tun CO₂.

(red)

Foto: Leo Express

spinner