Zabezpečení železnice

Systém ETCS dodá na první českou železniční trať firma AŽD Praha

Systém ETCS dodá na první českou železniční trať firma AŽD Praha

PRAHA 7.8. – První železniční úsek v Česku napojí na evropský zabezpečovací systém (ETCS) společnost AŽD Praha. Za zprovoznění zabezpečovacího zařízení mezi Kolínem, Břeclaví a státní hranicí firma dostane od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) 585 milionů korun. Vyplývá to z informací zveřejněných v registru veřejných zakázek. ETCS sjednotí zabezpečení hlavních železničních tahů, nyní mají jednotlivé členské země EU vlastní zabezpečovací systémy.

„Do roku 2015 je pro Českou republiku prioritou výstavba zabezpečovacího zařízení na prvním tranzitním koridoru,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Úsek Kolín – Břeclav je první etapou, na kterou naváže zavedení evropského systému na zbytku prvního tranzitního koridoru mezi Kolínem, Prahou, Děčínem a hranicí s Německem.

AŽD Praha už pracuje na vývoji projektu, uvedl mluvčí firmy Jiří Dlabaja. Do konce roku vybuduje zkušební úsek Záboří – Řečany – Přelouč s provizorní centrálou v Přelouči. Umístění všech potřebných prvků zabezpečovacího systému na 277 kilometrech trati AŽD Praha dokončí ve druhé polovině příštího roku. Zavedení ETCS je jednou z podmínek zvýšení maximální rychlosti a přepravní kapacity, kterou železniční infrastruktura dovoluje, uvedl Halla. V úsecích, kde nejsou železniční přejezdy, by po zavedení evropského systému mohla nejvyšší povolená rychlost stoupnout na 200 kilometrů za hodinu.

Systém se v Česku testoval v letech 2005 až 20011 na trati mezi Poříčany a Kolínem. Projekty zavádění jednotného zabezpečovacího zařízení spolufinancuje EU ze speciálního fondu určeného pro rozvoj významných dopravních staveb TEN- T. Česko tak od unie může na obměnu zabezpečovacího zařízení dostat až polovinu celkových nákladů. Od zavedení jednotného zabezpečení železnic si EU slibuje zvýšení konkurenceschop­nosti železniční dopravy vůči silniční a kamionové dopravě.

(čtk)

spinner