Regionální tratě

Nepoužívané regionální tratě budou moci získat obce

Nepoužívané regionální tratě budou moci získat obce

PRAHA 13.6. – Regionální železniční tratě, na kterých se momentálně neprovozuje pravidelná doprava, budou moci získat bezúplatně do svého vlastnictví obce a kraje. Návrh ministerstva dopravy schválila vláda. Obce tyto tratě budou moci získat ale pouze tehdy, pokud se nenajde zájemce, který by si je koupil a nebude o ně mít zájem ministerstvo vnitra.

Ministerstvo dopravy s možností převodu tratí na obce původně nepočítalo a v březnu představilo plán, podle kterého se tyto tratě měly raději zrušit, pokud je nepůjde prodat. Možnost převodu železnic na okolní obce nařídila ministerstvu dopravy do materiálu zapracovat vláda. Podle premiéra Petra Nečase se měl úřad postarat rovněž o to, aby případný převod nebyl v rozporu se soutěžním právem Evropské unie.

Pravidla prodeje zbytných tratí navržených ministerstvem dopravy kritizovalo Sdružení železničních společností a stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD). Vadila jim zejména snaha ministerstva prodat tratě za odhadní hodnotu. Podle Chovance byl návrh ministerstva dopravy pouhým zastíracím manévrem, který míří k faktickému zrušení těchto železnic. Reálná je podle něj i možnost, že budoucí vlastníci železnic vytrhají koleje, které zpeněží, a následně zkrachují.

Noví majitelé tratí budou mít podle ministerstva dopravy nárok na státní dotaci pouze tehdy, pokud na tratích zajistí dopravní obslužnost alespoň dvěma páry vlaků denně, případně v odpovídajícím množství spojů za rok. V současné době doprava na těchto tratích zajištěná není a stát (SŽDC) na údržbu těchto tratí doplácí. Prostředky získané z prodeje tratí půjdou podle ministerstva dopravy do rozpočtu SŽDC. Pokud ale o tyto železnice nebudou mít zájem ani obce, bude zahájeno správní řízení o jejich zrušení.

Proces posouzení nezbytnosti provozování málo využívaných drah byl zahájen ve druhé polovině roku 2010 a návrh na řešení situace byl předložen na jednání vlády dne 7. března 2012. Projednání návrhu bylo přerušeno s tím, že je potřeba jej dále projednat se zástupci krajů a obcí, mj. s ohledem na případný bezúplatný převod drah na tyto subjekty. Ke kompromisní dohodě MD a zástupců odborů dopravy krajských úřadů, Svazu měst a obcí ČR a dalších subjektů došlo 28. března 2012. Materiál byl podle této dohody upraven a znovu projednán v rámci meziresortního připomínkového řízení.

Železniční tratě určené na prodej:

Hrušovany nad Jeviškou – Hevlín, Jihomoravský kraj

Čelákovice – Mochov, Středočeský kraj

Aš – Aš státní hranice – Selb Karlovarský kraj

Královec – Žacléř, Královéhradecký kraj

Bruntál – Malá Morávka, Moravskoslezský kraj

Krásný Jez – Loket předměstí, Karlovarský kraj

Broumov – Otovice zastávka, Královéhradecký kraj

Čížkovice – Obrnice, Ústecký kraj

Kralovice u Rakovníka – Mladotice, Plzeňský kraj

Čejč – Uhřice u Kyjova, Jihomoravský kraj

Libochovice – Račiněves, Ústecký kraj

Zdroj: Ministerstvo dopravy

spinner