​Pendolina Českých drah fungují v běžném provozu už 15 let

​Pendolina Českých drah fungují v běžném provozu už 15 let

29.11. - Rychlovlak pendolino, který České dráhy zařadily do běžného provozu 28. listopadu 2005, se pro někoho stal symbolem rychlého a pohodlného cestování, pro jiné je ovšem zbytečným luxusem nevhodným pro české tratě. Pendolino, jež začalo zkušebně vozit zákazníky ČD už v prosinci 2004, je nejaktivnější mezi Prahou a severní Moravou. Nikde ovšem nevyužívá maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu, na českých kolejích se totiž smí maximálně "stošedesátkou".

Tendr na dodávku deseti rychlovlaků vypsala česká vláda už v roce 1995, ovšem celý projekt se výrazně zpozdil a také prodražil. Vítězné konsorcium vedené ČKD se totiž záhy dostalo do problémů, a kontrakt proto převzala italská firma Fiat Ferroviaria, patřící v současnosti mezinárodnímu koncernu Alstom. České dráhy koupily od Alstomu nakonec sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy Kč, poslední splátku poslaly na účet výrobce v listopadu 2014.

Jedna ze souprav byla vážně poškozena při nehodě na přejezdu ve Studénce v červenci 2015 a továrna musela vyrobit celou přední část vlaku. Oprava trvala tři roky, vlak se do provozu vrátil až předloni v novém designu interiéru, který dostaly i ostatní soupravy. Pendolino, které oproti běžným vlakům může díky naklápěcí skříni projíždět rychleji zatáčky, drží český rychlostní rekord. V listopadu 2004 jelo u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem 237 kilometrů za hodinu.

(čtk)

Foto: ČD

spinner