26. ledna 2006
Je všeobecně známo, že i financování základní dopravní
obslužnosti, tedy dopravy do škol, nemocnic či úřadů, přešlo do
kompetencí krajských samospráv. Krajští zastupitelé v současné době
rozhodují o krajských rozpočtech na letošní rok. Určitě jim není
lhostejné, kam budou směřovat stamiliony Kč a zda budou investovány
efektivně. Cílem tohoto článku je porovnat dva druhy regionální dopravy
v České republice – dopravu autobusovou a železniční. Středočeské
krajské radní už nebaví poslouchat výmluvy Českých drah, že nelze
spočítat, kolik lidí vlaky jezdí, a pouze doplácet ztráty. Neschopnost
současného provozovatele železniční dopravy vyúčtovat ztráty má
skončit převzetím regionálních tratí. Ministerstvo dopravy není proti.
Kraj projedná s ministerstvem dopravy zapojení dalších firem, které by na
středočeských kolejích Českým drahám konkurovaly. Řešit se bude
i možnost převedení kolejí do vlastnictví kraje. Vstup soukromých
dopravců na železnici je zapracován i v návrhu státní dopravní
politiky. Problémem je, že seriózní průzkum počtu cestujících
neexistuje. Ani dráhy, ani kraj žádný takový průzkum či faktické
sčítání, kolik lidí ve vlacích skutečně jezdí, nemají k dispozici.
„Rádi bychom věděli více o skutečných nákladech na provoz, ale nemáme
možnost do účetnictví železnice nahlédnout. Bez toho nemáme šanci
zhodnotit služby,“ poznamenal krajský mluvčí Martin Kupka s tím, že
nelze zjistit, kolik peněz se použije na přepravu lidí a kolik se jich
rozpustí do jiných nákladů. Autobusová vs. železniční regionální
doprava Hlavní tíha zabezpečení dopravní obslužnosti ve veřejném zájmu
leží dlouhodobě na veřejné linkové autobusové dopravě, která v roce
2004 přepravila v celé České republice více než 309 milionů
cestujících. Veřejnou linkovou dopravu v závazku veřejné služby
zajišťuje v České republice 123 autobusových dopravců s různou
právní subjektivitou. Železniční osobní doprava, která je reprezentována
monopolním dopravcem České dráhy a čtyřmi malými regio- nálními
dopravci, přepravila v roce 2004 pouze 117 milionů cestujících, tedy asi
jednu čtvrtinu z celkového počtu přepravených osob. Tento počet ukazuje
jednak to, že zájem cestujících o tento druh dopravy je minimální, a to
zejména z důvodu lepších přepravních služeb veřejné linkové
autobusové dopravy (docházková vzdálenost, rychlost přepravy a podobně).
Především však poukazuje na výraznou nepružnost řízení osobní
železniční dopravy, jejíž nabídka kapacit není uzpůsobována skutečné
potřebě a poptávce po přepravních službách. Přestože regionální
železniční doprava získala v roce 2004 dotace ve výši zhruba
4,5 miliardy Kč, vykázala záporný hospodářský výsledek, tedy provozní
ztrátu, která přesáhla dvě miliardy Kč. V autobusové dopravě je situace
výrazně odlišná. Úhrada prokazatelné ztráty (tedy dotace) činila ve
zmíněném roce 3,3 miliardy Kč, byla tedy o 1,2 miliardy Kč nižší než
v případě železniční osobní dopravy. Uvedená čísla jednoznačně
ukazují na ekonomickou výhodnost nebo nevýhodnost každého z uvedených
druhů veřejné osobní dopravy. Náklady na jednu přepravenou osobu
v systému železniční regionální dopravy (provoz osobních a spěšných
vlaků) dosáhly v roce 2004 výše 75 Kč. Náklady na přepravenou osobu
v autobuse přitom činily jen 22 Kč. Inspirace racionalizačním procesem
veřejné linkové autobusové dopravy Hlavním rozdílem mezi oběma druhy
dopravy je schopnost dokladování a vyúčtování prokazatelné ztráty
(dotace). Autobusová doprava tuto povinnost již od roku 1994 plní a je
schopna vyčíslit rentabilitu jednotlivých spojů a linek. Příslušné
dopravní úřady to v rámci vyúčtování také vždy vyžadují.
V železniční regionální dopravě je bohužel do současné doby systém
vykazování a vyúčtování do-tací značně neprůkazný a nevěro-hodný.
Od vstupu České republiky do Evropské unie platí v ČR evropská
legislativa a základní normou pro veřejnou dopravu je Nařízení Rady (EHS)
č. 1191/69 ve znění 1893/91 o postupu členských států ohledně závazků
vyplývajících z pojmu veřejné služby v dopravě. Toto nařízení
ukládá povinnost zabezpečovat veřejné závazky co nejhospodárněji,
s jasnou průkazností vynaložených náhrad, tedy i úhrady prokazatelné
ztráty (dotace). V souvislosti s výše uvedeným je zřejmé, že ztrátové
regionální železniční tratě by měly být nahrazovány levnějším druhem
veřejné dopravy a železniční osobní doprava by měla projít takovým
racionalizačním procesem, kterým prošla veřejná linková autobusová
doprava po roce 1993. Jindřichohradeckou dráhu převzal a začal provozovat
v roce 1997 bývalý pracovník pražského ředitelství Českých drah Jan
Šatava. Jeho firma dostává peníze na základní dopravní obslužnost a na
provoz přitom potřebuje o deset až třicet procent méně než České
dráhy.
Ing. Petr Harnoc, Dopravní podnik Ústeckého kraje, a. s.