AŽD

AŽD Praha vybaví Zkušební centrum Velim systémem ETCS L2

AŽD Praha vybaví Zkušební centrum Velim systémem ETCS L2

Prakticky celá Evropa a všichni důležití výrobci kolejových vozidel zkouší své produkty ve Zkušebním centru Velim tak, aby splnily přísné železniční normy. Podobně technologicky vybavené zkušební okruhy v Evropě lze počítat maximálně na prstech jedné ruky. Aby tato výsada Velimi zůstala, musí vedení Zkušebního centra neustále sledovat rychle se vyvíjející technologické trendy a doplňovat zařízení pro jejich odzkoušení.

Například právě nyní začíná instalace zařízení pro zkoušení jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS level 2, které dodá společnost AŽD Praha. Odborníci se při projektování zařízení pro zkoušení ETCS L2 pořádně zapotili. Velký zkušební okruh totiž nemá parametry klasické koridorové železnice se stanicemi a mezistaničními úseky. Proto bylo v rámci přípravy technického řešení navrženo v oblasti stávajícího manipulačního kolejiště zkušebního centra zřízení fiktivní dopravny. Ta bude ohraničena fiktivními vjezdovými návěstidly a za dopravní koleje se budou považovat koleje 1, 2 (kolej velkého zkušebního okruhu), 3 a 4. Dopravní koleje budou ukončeny fiktivními odjezdovými návěstidly. Dopravna bude doplněna nepřepínatelnými balízami. Na velkém zkušebním okruhu se pro určité konfigurace zřídí druhá fiktivní dopravna, která bude mít jen jednu staniční kolej, dělenou pro lichý směr fiktivním cestovým návěstidlem, a bude doplněna nepřepínatelnými balízami. Zbytek velkého zkušebního okruhu se rozdělí po úsecích přibližně 1000 metrů, které budou tvořit jednotlivé oddíly a trať se doplní nepřepínatelnými balízami.

Co se týče technologií pro ETCS L2, ty budou umístěny v rekonstruované přístavbě budovy Řízení provozu zkušebních okruhů. Zkušební centrum VUZ je již v současné době vybaveno technologií ETCS L1 od firmy Alcatel, která je dnes součástí firmy Thales. Tato technologie bude zachována, doplněna a rekonfigurována tak, aby umožňovala současný provoz systému ETCS první (L1) i druhé (L2) úrovně. V nové části přístavby budovy Řízení provozu zkušebních okruhů budou v místnosti ovládacích pracovišť ETCS L2 zřízena dvě pracoviště. Jedno pro ovládání RBC vybavené zadávacím počítačem, dvěma monitory, klávesnicí a myší a druhé podobně vybavené pro ovládání simulátoru stavědel. Kromě stacionární části ETCS L2 bude Výzkumnému ústavu železničnímu dodána i mobilní část ETCS. Ta bude instalována do stejnosměrné elektrické lokomotivy 124.601–6 VUZ.

Instalací systému ETCS L2 na ZC Velim při zachování stávající upravené instalace ETCS L1 vznikne naprosto unikátní testovací pracoviště, které umožní potenciálním zájemcům provádět velmi rozsáhlé a komplexní testy funkcionality systémů ETCS na jejich vozidlech, a to hned v módech ETCS L0, L1, L2 a případně LSTM včetně všech přechodů mezi nimi. VUZ bude moci realizovat pro zájemce testy v různých konfiguracích systému ETCS, pro které budou připravená nastavení systému a sestaveny scénáře. VUZ tímto krokem získává ojedinělou konkurenční výhodu oproti jiným obdobným testovacím zařízením, neboť umožní reálně instalovaná zařízení na vozidlech testovat s reálnou stacionární instalací systému ETCS ve skutečném (nikoliv simulovaném) prostředí.

Jiří Dlabaja

spinner