Autotec & Autosalon Brno 2010

Veletrhu Autotec letos dominovali domácí výrobci a autobusy

Veletrhu Autotec letos dominovali domácí výrobci a autobusy

Absence velké sedmičky výrobců nákladních motorových vozidel s jedinou čestnou výjimkou italské značky Iveco, převaha autobusů, bohaté zastoupení domácích výrobců a spojení s přehlídkou osobních vozidel Autosalon – taková je stručná charakteristika letošního ročníku veletrhu Autotec. Jako tradičně pod záštitou Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA se v Brně uskutečnil od 4. do 10. června.

„Na jednotlivé výrobní segmenty automobilového průmyslu působila ekonomická recese s různou intenzitou. Dobře si vedla výroba osobních automobilů. V České republice se jich v roce 2009 vyrobilo historicky rekordní množství a i díky tomu celková produkce silničních vozidel překročila hranici jednoho milionu kusů,“ řekl při zahájení veletrhu prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Naopak pokles výroby byl patrný u autobusů (snížila se o 12,27 procenta na 3067 vozidel, kategorie M2 a M3), nákladních automobilů (o 60,14 procenta na 1091 vozidel, kategorie N2 a N3) a přípojných vozidel (o 68,61 procenta na 761 vozidel, kategorie O3 a O4).

Souhrnné tržby podniků zapojených do činnosti Sdružení automobilového průmyslu byly loni s 515,5 miliardy Kč meziročně o 14,67 procenta nižší. I přes nepříznivou ekonomickou situaci však automobilový průmysl zaujímá v hospodářství České republiky nadále velice důležité místo. Podíl objemu výroby členských firem sdružení na celkových tržbách z průmyslové výroby České republiky se dokonce nepatrně zvýšil na 15,94 procenta.

Při započtení výsledků firem odvětví, které stojí mimo sdružení, se celkové tržby ve výši 606,3 miliar-dy Kč na celkových tržbách z průmyslové činnosti podílely 18,75 procenta.

Přestože export automobilového průmyslu se loni v důsledku tíživé ekonomické situace snížil o 11,5 procenta na 407,7 miliardy Kč, podíl firem Sdružení automobilového průmyslu na exportu ČR se zvýšil z 18,62 na 19,13 procenta. Po započtení výsledků firem mimo sdružení dosáhl loni podíl automobilového průmyslu na exportu České republiky 22,30 procenta, což přestavuje hodnotu 475,3 miliardy Kč.

„Nutno však uvést, že k těmto výsledkům významně napomohla podpůrná opatření zavedená v řadě zemí Evropské unie. Bez nich by byly dopady na domácí firmy automobilového průmyslu, zaměstnanost i hospodářskou situaci České republiky mnohem dramatičtější. Znovu se tak prokázala nezastupitelná role automobilového průmyslu pro exportně orientovanou českou ekonomiku a pozitivně zapůsobil i vliv globalizace v tomto průmyslovém oboru,“ uvedl Martin Jahn.

Iveco – opora veletrhu Autotec 2010

Pořadatelé letošního ročníku veletrhu Autotec byli v obtížné situaci a museli se vypořádat s řadou komplikací. K těm největším, i z pohledu návštěvníků, patřila absence velké sedmičky výrobců nákladních vozidel. Jejím jediným zástupcem nakonec bylo italské Iveco, které se návštěvníkům veletrhu představilo v rozsáhlé společné expozici se společností Irisbus Iveco.

„Letošní Autotec jsme nechtěli vynechat, protože cítíme odpovědnost vůči našim zákazníkům. Chceme jim být blízko, a to nejen na veletrhu, ale i naší servisní sítí,“ řekl generální ředitel Iveco Czech Republic Marcel Šulek. Na veletrhu podle něj byli přítomni zástupci z celé prodejní sítě, kteří svým zákazníkům představili novinky z produkce italského výrobce. „Na českém trhu letos máme čtrnáctiprocentní podíl a daří se nám zejména v kategorii menších vozů šetrných k životnímu prostředí,“ dodal Marcel Šulek.

Nabídka značky Iveco sahá od lehkých užitkových vozidel Daily přes střední řadu EuroCargo, tahače Stralis až po těžká terénní vozidla Trakker 8×8.

Eco Daily: silák od přírody – pod tímto sloganem přestavilo Iveco loni inovace v lehké řadě, která nově sahá až do sedmitunové kategorie. Pohon řady Daily zajišťují moderní čtyřválcové vznětové motory z produkce Fiat Powertrain Technologies se zdvihovým objemem 2,3 a 3,0 lit-ru s výkonem od 71 do 130 kW, včetně ekologicky šetrných verzí EEV. Emisní normu Euro 6, která má vstoupit v platnost od roku 2014, splňuje již dnes motor Natural Power na zemní plyn. V nabídce výrobce je také model Daily Electric s celkovou hmotností 3,5 nebo 5,0 tuny, který spadá do kategorie vozidel Zero Emission, tedy s bezemisním provozem.

Střední řada EuroCargo zahrnuje vozidla od 7,49 do 18 tun. Přestože se jedná především o typická rozvážková vozidla, Iveco je nabízí i ve verzi 4×4 do náročného terénu. Nechybí ani vozidla s pohonem na CNG a motory EVV.

K tahačům Stralis přibyly čtyřnápravové podvozky s konfigurací náprav 8×2×6. Motory Cursor 8, 10 a 13 (nyní rovněž v provedení EEV) mají výkon od 228 kW do 412 kW. Všechny motory lze kombinovat se šestnáctistupňovou manuální převodovkou nebo dvanáctistupňovým automatizovaným systémem Eurotronic. Zákazníci si mohou vybírat ze tří kabin – krátké denní, dlouhé spací a luxusní Active Space.

Do nejnáročnějšího terénu je určena řada Trakker. V nabídce jsou verze podvozků v konfiguraci 4×2, 4×4, 6×4, 6×6, 8×4, 8×6 i 8×8. Motory Cursor 8 nebo 13 poskytují výkon až 373 kW (i ve verzi EEV) spojené se šestnáctistupňovou manuálně ovládanou převodovkou nebo dvanáctistupňovým eurotronicem. Pro motor Cursor 13 italský výrobce dodává i šestnáctistupňový Eurotronic se softwarem vyvinutým speciálně pro práci v terénu.

Magelys HDH ve středo a východoevropské premiéře

Jednou z dominant stánku koncernu Irisbus Iveco byla novinka v podobě třínápravového luxusního autokaru Magelys HDH o délce 13,8 metru, s vnější výškou 3,8 a vnitřní 2,1 metru. Jeho prosklená plocha je podle výrobce v porovnání s tradičními autokary o 65 procent větší. Pohodlná sedadla jsou zárukou pohodlné cesty pro pasažéry a špičkové pracoviště řidiče usnadňuje obsluhu vozidla. Nadstandardní výbavu nabízí nový model také v oblasti bezpečnosti. Robustní konstrukce odolá i převrácení vozidla a její zpracování snižuje riziko zranění. Díky integrovanému vzduchovému odpružení a nezávislým předním kolům je autokar dostatečně stabilní. Navíc je vybaven systémy ABS, ESP, kontrolou prokluzu ASR, elektronickým brzdovým systémem EBS a bixenonovými světlomety, které zlepšují viditelnost za tmy. Motor o výkonu 330 kW splňuje normu Euro 5.

Vedle autokaru Magelys HDH představil Irisbus v Brně v české premiéře také plně nízkopodlažní městský autobus Citelis o délce 10,5 metru s pohonem na CNG. K dalším exponátům patřily městská a příměstská verze autobusů Crossway LE se sníženým nástupem, meziměstský autobus Crossway 10,6 m, autokar Evadys H, městský autobus Crossway LE City 12 m a minibus Daily Indcar.

Příklon k hybridním pohonům

Na letošním ročníku veletrhu Autotec byl patrný také nový trend ve výrobě motorových vozidel – zvyšující se zájem o alternativní pohony, včetně hybridních.

Například domácí český výrobce SOR Libchavy představil v premiéře prototyp vlastního elektrobusu EBN 20,5 a kloubový hybridní autobus NBH 18 s technologií Allison, koncepčně vycházející z autobusu NB 18. Dalšími exponáty značky SOR byly celonízkopodlažní trolejbus TNB 12, první třínápravový městský autobus SOR CN 13,5 s řízenou třetí nápravou, určený pro více vytížené linky, a malý autobus SOR CN 8,5.

Polský výrobce Solaris Bus & Coach představil v premiéře plně nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 s paralelním dieselelektrickým pohonem a meziměstský autobus InterUrbino, který bude uveden na trh za půl roku.

Dalším hybridním vozidlem vystaveným letos na veletrhu Autotec byl městský hybridní autobus Volvo 7700, který zajišťoval dopravu návštěvníků v areálu výstaviště.

Avia s elektropohonem

Tradiční domácí výrobce Avia Ashok Leyland Motors přijel do Brna se dvěma klasickými modely na vznětový pohon a představil také britský elektrický vůz Smith Newton postavený na podvozku a s kabinou Avia. „Elektrický vůz je významný projekt, který rozšiřuje portfolio naší produkce a spolupráci s výrobcem vozidel na plně elektrický pohon, britskou společností Smith. V současné době už vlastní sedm desítek vozidel s tváří Avia velké firmy v Americe, mezi nimiž jsou například Coca-Cola nebo kurýrní služby DML a TNT,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Avia Marcus Pauels.

V současné době podle něj probíhají jednání o dodávkách vozidel do dalších zemí střední a východní Evropy. Avia se v Brně prezentovala také jako jediný výrobce nákladních vozidel, který poskytuje záruku na prorezavění karoserie v délce osmi let. Vedle toho poskytuje na celé vozidlo záruku tři roky, a to bez omezení kilometrů.

Světová premiéra: Tatra T 810

Další český výrobce, Tatra, a. s., připravil pro návštěvníky letošního Autotecu vedle tradičních speciálů s centrální rourou a některých novinek rovněž jednu světovou premiéru – model Tatra T 810 s celkovou hmotností 15,5 tuny se třemi hnanými nápravami. Model vychází z vojenské verze vozidla s rámovým podvozkem.

(lan/bvv)

spinner