​Open Logistics Foundation představila první volně dostupný software: digitální nákladní list

​Open Logistics Foundation představila první volně dostupný software: digitální nákladní list

30.9. - Nadace Open Logistics Foundation, jejímž členem je i Dachser, představila software připravený pro průmyslové použití, který vytváří společný standard pro digitální nákladní list (eCMR). Nový software je v souladu s právními předpisy, je interoperabilní a vhodný pro společnosti všech velikostí a odvětví. Je volně dostupný na bázi open source.

Software eCMR od Open Logistics Foundation je vývojem společností pro společnosti. 28 členů Open Logistics Foundation tento software zdokonalilo, otestovalo a ověřilo v rámci pracovní skupiny „Elektronické přepravní dokumenty“ a souvisejícího projektu „eCMR“. Open Logistics Foundation podpořila projekt procedurálně ve své roli neziskové organizace a zajistila jej technickými a právními znalostmi. Projekt vznikl z iniciativy Fraunhoferova institutu pro materiálové toky a logistiku IML.

Nový software eCMR je v souladu s právními předpisy, je snadno propojitelný s ostatními systémy (interoperabilní) a vhodný pro firmy všech velikostí a odvětví. Použití standardizovaného datového modelu eCMR umožňuje výměnu dokumentů eCMR prostřednictvím federovaných platforem. Není k tomu zapotřebí žádný centrální orgán ani prostředník či zprostředkovatel – součástí této sítě se může stát každá firma a organizace. Pro podepisování a ověřování dokumentů eCMR na úrovni společnosti využívá software pokročilé elektronické pečetě.

Open Logistics Foundation: Spolupráce namísto izolovaných řešení

„Software eCMR, vyvinutý členskými společnostmi Open Logistics Foundation, poskytuje tolik potřebný základ pro digitální a efektivní organizaci mezinárodní nákladní dopravy,“ uvedl Andreas Nettsträter, CEO Open Logistics Foundation, a dodal: „Faktorem úspěchu nového open source standardu je komunita. Pro takové takzvané „komodity“ si společnosti stále příliš často vyvíjejí vlastní řešení, místo aby spojily své zdroje s jinými společnostmi v rámci Open Logistics Foundation.“ Po úspěšném ověření konceptu na konci roku 2023 na dvou přepravních trasách mezi společnostmi Rhenus a Dachser, byl nyní software eCMR nasazen ve dvou konkrétních společných projektech. Poskytovatelé logistických služeb Dachser a Rhenus spolupracovali s logistickými IT společnostmi Markant a Blue Yonder.

Rhenus: Efektivnější díky digitálním přepravním dokladům

„Věříme, že některé výzvy spojené s digitalizací logistiky lze nejlépe řešit společně,“ řekl Markus Sandbrink, CIO společnosti Rhenus, a dodal: „Vývoj eCMR má potenciál ukázat, jak může celé odvětví těžit ze spolupráce. Samozřejmě, že společnost Rhenus mohla tento úkol technicky vyřešit sama, ale pouze jako skupina jsme byli schopni vytvořit řešení, které je přijatelné z právního i organizačního hlediska. Naše odhodlání podporovat open source jako člen Open Logistics Foundation není samoúčelné. Open source znamená vytvářet přidanou hodnotu tím, že umožňuje široké rozšíření. Digitalizace a lepší interoperabilita vedou k úsporám nákladů, zlepšení kvality a vyšší efektivitě. To se prokázalo v testech s řešením eCMR, například s našimi partnery společností Dachser a Blue Yonder. Ve společnosti Rhenus odhadujeme interní úspory nákladů přibližně na jedno euro na dokument, v závislosti na konkrétním použití. Procesy se stávají transparentnějšími a méně náchylnými k chybám – od počátečních fází až po zpracování plateb.“

Dachser: Úspora času díky standardizaci komodit

„Nový standard eCMR ukazuje, že open source usnadňuje vstup do digitalizace a podporuje standardizaci komodit napříč digitálními hodnotovými řetězci,“ řekl Stefan Hohm, CDO skupiny Dachser, a dodal: „Podle testů s naším IT partnerem Markant bylo díky použití softwaru eCMR dosaženo až 60procentní úspory času. To znamená výraznou úlevu pro všechny účastníky přepravního řetězce – od řidičů přes dispečery až po příjemce zboží. Na novém standardu eCMR spolupracovalo více než 25 poskytovatelů logistických služeb, přepravních platforem a logistických a IT služeb – mnozí z nich jsou konkurenty a někteří již měli existující individuální řešení eCMR. Software těží z toho, že zohledňuje mnoho různých pohledů. Naše úspěšné pilotní aplikace s partnerem Markant také ukázaly, že máme skvělou příležitost digitalizovat mnoho dalších přepravních dokumentů a informací. Vývoj a organizační rozhodnutí spojené s eCMR poskytují ideální základ pro náš další postup.“

Andreas Nettsträter dodal: „Nový open source software vytváří společný standard pro digitální nákladní list – ne formálně standardizovaný, ale legitimovaný komunitním vývojem a podporou společností, takzvaný ‚de facto‘ nebo průmyslový standard.“ Každá společnost si může stáhnout, přizpůsobit a používat software eCMR z úložiště nadace a být tak kompatibilní s ostatními uživateli open source softwaru. Společnosti mohou software implementovat do svých stávajících systémů samy nebo pověřit vhodného poskytovatele IT služeb. Nejsou účtovány žádné licenční poplatky. „eCMR je náš první významný projekt od založení nadace v roce 2021,“ řekl Andreas Nettsträter a dodal: „S podporou našich přibližně 50 členů a partnerů v síti (ke květnu 2025), jakož i budoucích členů a rostoucí logistické komunity, bude následovat mnoho dalších úspěšných nových průmyslových standardů založených na open source. Každý je vítán, aby se podílel na jejich tvorbě.“

(red)

Foto: Open Logistics Foundation, Dachser|

spinner