9. srpna 2012

Do tendrů na opravu dálnice D1 se přihlásilo celkem třináct stavebních firem. O všech pět zakázek na jednotlivé úseky mají zájem stejné společnosti. Minulý týden to oznámila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Jsou mezi nimi například Metrostav, Skanska, Strabag nebo Eurovia CS. Posledně jmenovaná firma a ŘSD se přitom již několik měsíců přou o to, kdo zavinil zvlnění části dálnice D47 u Ostravy.
Vedle velkých dodavatelů se do výběrového řízení přihlásila i řada konsorcií, které vznikly přímo za účelem boje o konkrétní zakázku, uvedla Martina Vápeníková. Hodnotící komise teď u všech žádostí zjišťuje, zda jednotliví žadatelé splňují kvalifikační kritéria. V druhém a závěrečném kole výběrového řízení se pak bude rozhodovat především na základě nabídkové ceny. Uskutečnit by se mělo nejdříve v průběhu srpna, kdy vyprší lhůta pro odvolání proti případnému vyloučení v prvním kole.
Se samotnou rekonstrukcí dálnice by se podle Martiny Vápeníkové mělo začít nejdříve 5. října. Skutečné zahájení oprav však může významně pozdržet případné odvolání některého z uchazečů k antimonopolnímu úřadu. Pokud by se některá z firem odvolala, což není nepravděpodobné, připustila mluvčí, začátek stavby by to výrazně oddálilo. Ředitelství by tak podle mluvčí mělo pro-blém i se zahájením přípravných prací v zimních měsících.
O modernizaci dálnice rozhodlo ministerstvo dopravy loni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Tehdy chtěl úřad začít s opravami na jaře letošního roku. ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků, které dohromady měří necelých 40 kilometrů, odhadlo na 4,4 miliardy Kč. Pro letošní rok je zajištěno financování ve výši 1,5 miliardy Kč. Modernizace prvních úseků by měla být hotová do konce příštího roku.
(čtk)