Nový posun v případu kontejnerové lodi Ever Given

Nový posun v případu kontejnerové lodi Ever Given

22.7. - Podle nových informací z médií by zaměstnanci Úřadu pro Suezský průplav (Suez Canal Authority, dále SCA) mohli mít větší podíl na katastrofě Ever Given, než se dříve vědělo. Podle průzkumu New York Times (NYT) a předtím i agentury Bloomberg vypukl spor mezi piloty SCA: dva přišli na palubu Ever Given v souladu s předpisy vodního úřadu, podle kterých má vést loď kanálový průvodce. Žádná loď nesmí proplout Suezským průplavem bez pilota na palubě. Oficiálně si kapitán ponechává jak konečnou rozhodovací moc, tak kontrolu nad lodí. Podle agentury Bloomberg je však již nějakou dobu známo, že kapitáni de facto vždy přijímají příkazy pilotů a spoléhají na odborné znalosti zaměstnanců Suezského průplavu. Podle soudních dokumentů hodnocených agenturou Bloomberg došlo ke sporu hned o to, zda by Ever Given měla kvůli špatnému počasí vůbec vstoupit do kanálu, protože čtyři plavidla v bezprostřední blízkosti byla zastavena kvůli blížící se bouři.

Vyšší pilot SCA se rozhodl proplout kanálem. Už po několika kilometrech byla Ever Given zachycena silným větrem a začala se stáčet. Důvodem mohly být vysoké kontejnerové nástavby, které mohly působit jako obrovská plachta. Druhý z těchto dvou pilotů poté vydal neobvykle agresivní povely, (podle zasvěcených, kteří jsou obeznámeni s obsahem hlasového záznamníku Ever Given), a požádal indického kapitána, aby velel tvrdě doprava a hned poté tvrdě vlevo, podle NYT. Kapitán Krishnan Kanthavel zasáhl, když už byla loď daleko od kurzu, a pohádal se s pilotem. Zatímco Kanthavel měl potíže s manévrováním Ever Given zpět doprostřed plavební dráhy, podle NYT došlo k dalšímu sporu mezi oběma zaměstnanci SCA. Pilot ovládající Ever Given dal pokyn pokračovat nejvyšší rychlostí; loď zrychlila na 13 uzlů, čímž loď překročila maximální rychlostní limit v Suezském průplavu o 5 uzlů.

Podle NYT se druhý pilot pokusil odvolat pokyny svého kolegy, načež znovu vypukl spor. Když kapitán lodi znovu zasáhl a pokusil se snížit rychlost, podle informací zasvěcených, kteří jsou obeznámeni s obsahem hlasového záznamníku, pilot odpovědný za instrukci hrozil opustit loď. Vysoká rychlost pak mohla vyvolat účinky tzv. příbřežního efektu: když se loď přiblíží k břehu paralelně a vodní masy vytlačené trupem narazí na břeh, vyvstanou obrovské síly, které způsobí, že příď lodi je odtlačena od břehu, zatímco záď je přitahována blíže k břehu. Čím rychleji loď pluje, tím silnější je tento efekt. Pouze 22 minut poté, co se dva piloti SCA dostali na palubu Ever Given, narazila loď na břeh kanálu a na šest dní zablokovala vodní cestu. SCA odmítá tvrzení, že se jeho zaměstnanci jakýmkoli způsobem podíleli na nehodě, a zdůrazňuje, že velitel má konečnou rozhodovací pravomoc. Úřad odmítl uvést jména obou pilotů; jsou to prý zkušení zaměstnanci.

(SSL ČR)

Foto: SCA

 

spinner