4. listopadu 2025, Milan Frydryšek
11.11. - Přístav Koper pokračuje v rozsáhlých investicích a zvyšuje překlad. Jaké výsledky očekává v letošním roce a jak na nabídku jeho služeb reagují čeští a slovenští zákazníci, na to jsme se zeptali Igora Pamiče, zástupce přístavu pro český a slovenský trh.
V roce 2024 překročil objem v kontejnerovém terminálu Luka Koper 1,13 milionu TEU. Jaké výsledky očekáváte v letošním roce?
V prvním pololetí roku 2025 byl překlad kontejnerů o 14 % vyšší než v prvním pololetí roku 2024. V polovině října jsme dosáhli miliontého TEU v tomto roce, takže určitě překonáme loňské výsledky. Tento růst byl tažen především novými obchodními aktivitami spojenými s vybavením nových výrobních zařízení na našich vnitrozemských trzích, vysokou mírou obsazenosti ve většině evropských přístavů a restrukturalizací přepravních služeb přijíždějících z Dálného východu do přístavů severního Jadranu.
Přístav Koper pokračuje ve velkých investicích. Na co se letos zaměřujete a jaké jsou vaše plány na další roky?
Ano, pokud byste přístav navštívili dnes, viděli byste mnoho probíhajících stavebních prací. Největší staveniště je v současné době na Kontejnerovém terminálu, kde rozšiřujeme stohovací plochu a nábřeží. Stavební práce by měly být dokončeny v roce 2027. Do roku 2030 je plánováno mnoho dalších modernizací kontejnerového terminálu s cílem zvýšit roční kapacitu na 1,8 milionu TEU. Nezaměřujeme se ale jen na kontejnery. Budujeme automatizovaný sklad ocelových svitků, vyhrazené kotviště pro projektové cargo a brzy zahájíme výstavbu nové garáže pro 12 000 automobilů. Do roku 2028 plánujeme investovat 785 milionů EUR do nové přístavní infrastruktury, vybavení, digitalizace a automatizace. To samozřejmě zvýší roční investiční výdaje, ale zároveň jsme přesvědčeni, že nová zařízení a modernizované služby přinesou větší objemy nákladu, zvýší produktivitu a přispějí k pozitivnímu finančnímu vývoji společnosti. Jedním z projektů, který stojí za zmínku, je zavedení dálkového ovládání jeřábů. V současné době umožňujeme obsluhu jeřábů RMG na dálku, ale plánujeme do systému zahrnout i další přístavní techniku.
Jaké je postavení přístavu Koper mezi přístavy na severním Jaderském moři a jaký dopad na něj bude mít realizace probíhajících investic?
Přístav Koper se již stal jedním z nejdůležitějších, nejdynamičtějších a nejodolnějších uzlů na Jadranu a ve středomořském regionu. Luka Koper si udržuje pověst spolehlivého přístavu nabízejícího vysoký stupeň flexibility služeb, který oceňují naši obchodní partneři jenž a je v souladu se směrnicemi udržitelného rozvoje. Potvrzují to i loňské výsledky, kdy jsme si udrželi titul největšího kontejnerového přístavu na Jadranu a jednoho z nejvytíženějších automobilových terminálů v Evropě. Náš obchodní model nám umožňuje rychle identifikovat tržní příležitosti, přizpůsobit jim naše plány a investovat do nezbytných procesů a infrastruktury. Se všemi investicemi v přístavu i mimo něj - do železniční infrastruktury - budeme dále zlepšovat naši pozici.
Již dva roky jste zástupcem Luka Koper pro Česko a Slovensko v Praze. Jak byste zhodnotil toto období a vaše působení na českém a slovenském trhu?
V České republice zaznamenáváme konzistentní růst v oblasti kontejnerové nákladní a automobilové logistiky, který je podporován úzkou spoluprací s železničními operátory a přepravci. Pracovali jsme na propagaci výhod geostrategické polohy Luka Koper jako nejkratší námořní brány do střední Evropy, organizovali jsme obchodní jednání, účastnili se logistických konferencí a usnadňovali přímou komunikaci mezi místními klienty a obchodním týmem přístavu.
Na Slovensku se pozornost soustředí na rozvoj nových vztahů, zejména v odvětvích automobilového průmyslu, ocelářství, zemědělství a dřevařství. Důraz jsme kladli také na multimodální konektivitu a spolehlivost, které jsou pro slovenské exportéry a importéry stále důležitější.
Celkově byly poslední dva roky ve znamení proaktivního zapojení trhu, budování vztahů a podpory našich partnerů při optimalizaci jejich dodavatelských řetězců prostřednictvím společnosti Koper. Úspěšně jsme zvýšili povědomí o schopnostech přístavu a položili pevný základ pro další růst nákladu a dlouhodobá partnerství na obou trzích."
Čím je podle vás Luka Koper pro české a slovenské zákazníky atraktivní?
1. Luka Koper, rozhodně nejkratší námořní trasa z/na Dálný východ a Středomoří, nabízí nejkratší a nejrychlejší trasu ze střední Evropy na klíčové světové trhy, zejména na Dálný východ a do Středomoří. Ve srovnání se severními přístavy mohou být přepravní časy z Koperu o 4 až 7 dní kratší, což výrazně zlepšuje efektivitu dodavatelského řetězce a nákladovou konkurenceschopnost.
2. Dále pak má dobré železniční spojení, které se v příštím roce výrazně zlepší realizací 2. železniční trati, spojující Luka Koper s Divačou. Česká republika i Slovensko jsou vnitrozemské státy, takže železniční spojení je nezbytné. Koper má dobře rozvinuté pravidelné vlakové spojení s vnitrozemskými terminály v Ostravě, Dunajské Stredě, Sladkovičově, Žilině a dalšími logistickými uzly. Díky tomu je přeprava "ode dveří ke dveřím" vysoce spolehlivá a předvídatelná.
3. Na třetím místě je flexibilní a efektivní provoz v Luka Koper. Přestože je Koper menším přístavem než někteří jeho severní konkurenti, je známý provozní flexibilitou, krátkými dobami obratu plavidel a efektivní manipulací. Zákazníci oceňují možnost získat personalizovanou podporu a rychlou reakci na jejich potřeby.
4. Jsme víceúčelový obchodní přístav, který odbavuje různé nákladní komodity. Luka Koper manipuluje s kontejnery, automobily, běžným nákladem, volně loženým zbožím a kapalinami, což z něj činí všestrannou volbu pro vývozce a dovozce z různých průmyslových odvětví – od automobilového průmyslu a strojírenství až po potraviny a zemědělství.
5. Jsou zde i přínosy pro životní prostředí a udržitelnost. Naše geostrategická poloha na Jadranu představuje nejkratší námořní vzdálenosti a nižší emise CO₂ pro středoevropský náklad. V kombinaci s vlastními iniciativami přístavu v oblasti udržitelnosti je to stále důležitější pro společnosti se silnými cíli ESG (environmentálními, sociálními a správními).
6. A konečně je to silné partnerství a dobrá pověst na globálním trhu. Čeští a slovenští klienti oceňují přímého místního zástupce – někoho, kdo rozumí jejich trhům, jejich kultuře a dokáže zajistit bezproblémovou komunikaci s přístavem a logistickými partnery. Toto lidské spojení je často rozhodujícím rozdílem.
Milan Frydryšek
Foto: Přístav Koper
Na titulním snímku je Igor Pamič, zástupce přístavu pro český a slovenský trh.