​Valná hromada Lufthansy schválila vládní záchranný balík

26.6. - Mimořádná valná hromada německých aerolinek Lufthansa včera schválila vládní záchranný balík v celkové výši devíti miliard EUR (241 miliard Kč). Největší letecká společnost v Evropě se tak vyhnula riziku bankrotu, který by jí jinak v důsledku koronavirové krize hrozil. Ještě do středy přitom nebylo jisté, jestli státní pomoc nezablokuje jeden z velkých akcionářů firmy.

"Stabilizační balík je klíčový pro naši budoucnost," vzkázal včera šéf Lufthansy Carsten Spohr akcionářům, kteří ho kvůli pandemii sledovali jen na dálku přes internet. "Prosíme vás o souhlas s opatřeními, a tím vás neprosíme o nic menšího než o souhlas se záchranou německé Lufthansy," poznamenal také třiapadesátiletý manažer, podle něhož jde o historický okamžik pro tradiční leteckou společnost.

Pro plán se nakonec vpodvečer vyslovilo 98 procent hlasujících akcionářů, jak firma uvedla na twitteru. Nutná byla většina dvoutřetinová.

Aerolinky se do vážných problémů po třech rekordních letech dostaly kvůli pandemii nemoci covid-19. Aby přežily, jsou nuceny přijmout mimořádná opatření. Firma uvažuje o tom, že propustí na 22 000 zaměstnanců, což odpovídá 16 procentům z celkového počtu 138 000. Aby se vyhnula insolvenci, požádala také o pomoc německou vládu.

Plán spolkové vlády počítá s tím, že stát v letecké společnosti za zhruba 300 milionů EUR (osm miliard Kč) získá 20procentní podíl a dvě místa v dozorčí radě. Německý fond pro hospodářskou stabilizaci WSF navíc do Lufthansy investuje 5,7 miliardy EUR (153 miliard Kč) prostřednictvím tiché účasti, což znamená, že získá kapitál bez hlasovacích práv. Firmě také stát spolu se soukromými bankami poskytne syndikovaný úvěr až tři miliardy EUR (80 miliard Kč).

"Jsme rádi, že nám stát dává perspektivu budoucnosti," poznamenal Carsten Spohr, který počítá s tím, že Lufthansa státu šest miliard EUR i s úroky co nejrychleji splatí. Rychle musí aerolinky peníze vracet i klientům, kterým byly stornovány lety. Zhruba miliardu EUR (27 miliard Kč) už společnost vyplatila, další přibližně miliardu jí vyplatit zbývá. Carsten Spohr věří, že se to povede do zhruba šesti týdnů.

Na německé politické scéně panovala na záchranném balíku poměrně široká shoda. Ministr financí Olaf Scholz ještě před hlasování označil návrh za dobrý a jeho přijetí ocenil. Vyjádřil také přesvědčení, že balík chrání i oprávněné zájmy daňových poplatníků.

"Je to velmi, velmi dobrá zpráva. Dobrá pro společnost, dobrá pro pracovníky Lufthansy a dobrá pro Německo," řekl po hlasování Olaf Scholz. Uvedl, že aerolinky jsou v jádru zdravé, ale tvrdě na ně dopadly následky pandemie. "Nyní se mohou soustředit na zotavení," uvedl.

Ministr dodal, že investice letecké společnosti nemohou nést daňoví poplatníci, proto je zapojení státu pouze dočasné. Jakmile bude dopravce opět v dobré kondici, vláda svůj podíl opět prodá. Scholz poznamenal, že věří, že prodej podílu by pro stát mohl mít i menší zisk.

S opatřeními včera vyjádřila souhlas i Evropská komise. Ta v rozhodnutí, které se chystá napadnout konkurenční letecká společnost Ryanair, stanovila mimo jiné podmínku, že se Lufthansa vzdá práv na 24 odletů a přistání na letištích ve Frankfurtu nad Mohanem i v Mnichově, která jsou jejími hlavními základnami. Konkurenčním aerolinkám to umožní si na těchto vzdušných přístavech vybudovat širší základnu.

Že akcionáři letecké společnosti vládní plán přijmou, nebylo až do středy jisté, protože ohledně něj klíčový akcionář - Heinz Hermann Thiele - vyjadřoval nelibost. Ve středu ale miliardář oznámil, že bude hlasovat pro návrh. Heinz Hermann Thiele drží v Lufthanse 15,5 procenta akcií.

Akcie Lufthansy i v důsledku toho včera výrazně zpevnily, když uzavřely na 9,6 EUR za kus, což představuje nárůst o sedm procent.

O záchraně letecké společnosti se debatuje také v Česku, kde je v potížích dopravce Smartwings. Tyto aerolinky, jejichž součástí jsou i ČSA, potřebují možná až dvě miliardy Kč. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka by akcionáři měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky, zbylou třetinu pak stát formou garance za komerční úvěr.

(čtk)

Foto: Lufthansa

spinner