7. prosince 2014

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechá detailně porovnat obě možné varianty rekonstrukce brněnského železničního uzlu. Výsledky studie proveditelnosti mají být známé ve druhé polovině roku 2016. Nyní SŽDC vypsala předběžné oznámení o zakázce, zpracování studie má stát 18 milionů korun. Vyplývá to z informací Věstníku veřejných zakázek.
SŽDC tak navazuje na materiál, ve kterém na pokyn někdejšího ministra dopravy Pavla Dobeše dopracovala studii nádraží pod Petrovem na stejnou úroveň, jako byla zpracovaná studie nádraží u řeky, tedy v odsunuté poloze. Právě tuto variantu podporovalo dříve vedení města. „Nyní je možné začít obě varianty porovnávat a jít do dalších detailů. Město, aby napomohlo studii, jejíž zpracování má trvat rok a půl, nechá na žádost SŽDC zpracovat studii dopravních modelů a studii územních dopadů obou variant. Tyto studie se budou dělat paralelně se studií proveditelnosti,“ řekl odstupující náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.
Hodnotit se bude také ekonomický přínos obou variant
Studie posoudí ekonomiku obou projektů, vliv průběhu stavby na železniční dopravu, na životní prostředí a na průchodnost území. Zhodnotí ekonomický přínos variant, přínos pro veřejnou dopravu v Brně a v okolí Brna. Posoudí napojení na MHD a další veřejnou dopravu a stejně tak budoucí napojení vysokorychlostních tratí, musí se řešit i budoucí zkapacitnění konvenčních tratí. „Studie bude obsahovat i dopravně-technické řešení městské infrastruktury, veřejné dopravy a železniční dopravy,“ uvádí se v zadání zakázky. Výsledkem studie bude tentokrát doporučení SŽDC a ministerstvu dopravy, jakou variantu zvolit. V Brně se o rekonstrukci železničního uzlu mluví už téměř století, současné intenzitě dopravy přestává stačit. Ve špičkách pracovních dnů je kapacita maximálně vyčerpána a nelze přidávat další vlaky. Náklady obou variant rekonstrukce železničního uzlu se odhadují na 20 miliard Kč.
Opravovat se bude trať směrem na Kuřim i na Břeclav
Bez ohledu na konečné rozhodnutí o rekonstrukci brněnského železničního uzlu připravuje SŽDC na příští rok důležité investice do železničních tratí v samotném městě a jeho okolí. Zásadní dopad na provoz na hlavní trati mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem bude mít plánovaná rekonstrukce úseku mezi Brnem-Maloměřicemi a Kuřimí, která si pravděpodobně vyžádá zastavení provozu až na 11 týdnů od poloviny června do srpna. Trať začala sloužit dopravě v roce 1953. Je zařazena mezi evropské nákladní koridory, slouží rychlíkové dopravě i husté regionální dopravě na jižní Moravě. Daný úsek už se nachází na hranici životnosti. „Je potřeba udělat nový železniční spodek i svršek, některá místa v havarijním stavu sanovat a udělat nové odvodnění. Sanací projde i 11 mostů a devět propustků,“ píše se v popisu zakázky. Součástí stavby je také vybudování nových nástupišť v zastávkách Brno-Řečkovice a Česká. Měly by se také mírně zkrátit jízdní doby vlaků, protože současná maximální rychlost 80 až 100 kilometrů za hodinu se zvýší o pět až 15 kilometrů za hodinu. Úsek bude mít nové sdělovací a zabezpečovací zařízení a bude zcela odpovídat evropským standardům na nákladní koridor sítě TEN-T. Rekonstrukce obou kolejí bude stát téměř miliardu Kč. Dopravní omezení se plánují na příští rok také na druhou stranu brněnského železničního uzlu, do oblasti Modřic, kde se bude modernizovat stávající trať směrem na Břeclav, a to tak, aby ji následně bylo možné napojit na obě varianty budoucí podoby brněnského centrálního nádraží.
Tomáš Johánek s využitím ČTK