​Radek Mátl: Pokud by vázla stavba D3, musel by se zřejmě vybudovat obchvat Miličína

​Radek Mátl: Pokud by vázla stavba D3, musel by se zřejmě vybudovat obchvat Miličína

14.4. - Pokud by se dlouho nedařilo postavit středočeskou část dálnice D3, musel by zřejmě vzniknout obchvat Miličína na Benešovsku. Novinářům to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Miličín, ležící v jižním cípu Středočeského kraje, trápí nadměrná doprava. Obcí prochází vytížená silnice I/3 z Prahy na jih Čech. Do budoucna by ji měla nahradit dálnice, trasa D3 má ale odpůrce, a příprava proto není jednoduchá.

Po včerejším zahájení stavby obchvatu Olbramovic zbývá podle Radka Mátla na I/3 ještě dořešit problém, který mají lidé v Miličíně. Projekt obchvatu je tam ale úplně na začátku. "Nemáme ani trasu, není zanesena v územně plánovací dokumentaci a příprava by byla asi na dlouhé roky. V současné době zpracováváme vyhledávací technickou studii s potenciálním výhledem, zda obchvat Miličína je reálný a jak je reálný," uvedl Radek Mátl.

Vše je nutné zpracovávat v kontextu budoucí dálnice D3, která by podle Radka Mátla problémy v Miličíně vyřešila nejlépe. "My stále věříme, že se nám podaří zlomit odpor proti výstavbě dálnice D3, která by potom tu dopravu odvedla úplně mimo Miličín, a myslím si, že to je asi ta správná cesta. Samozřejmě, kdyby se to dlouhodobě nedařilo, tak bychom se asi měli zabývat i obchvatem Miličína, abychom i tento poslední velký dopravní problém vyřešili," dodal Radek Mátl.

Starosta Miličína Václav Karda již dříve řekl, že aut projíždějících obcí přibývá. Situace se podle něj zhoršuje s otevřením každého dalšího úseku dálnice D3. O víkendech, kdy lidé jezdí na chaty a chalupy, bývá provoz největší.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka by ale napojení na D1 u Mirošovic vedlo k dopravním zácpám. Z I/3 by navíc nebylo možné udělat plnohodnotnou dálnici a šlo by o jediný evropský úsek mezinárodní silnice E55, který by nebyl dálničního typu.

Premiér Andrej Babiš k výstavbě dálnice už dříve řekl, že o ní rozhodla vláda před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Dotčeným obcím slíbil, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.

(čtk)

Foto: ŘSD

spinner