Čeští účetní zvládají v průměru 17 agend, často bez dovolené, bez zástupu a s přetížením

Čeští účetní zvládají v průměru 17 agend, často bez dovolené, bez zástupu a s přetížením

26.10. - Většina českých účetních má na starost až 17 různých agend včetně mezd, daní, personalistiky a reportingu, přesto jen minimum z nich využívá digitální nástroje naplno. Například v kontextu toho, že 50 % klientů předává účetním podklady v papírové podobě je překvapivé, že přibližně jen pětina účetních využívá vytěžovací software, který pomáhá fyzické doklady přepisovat. Výsledkem je přetěžování i minimální zastupitelnost. Ukázal to průzkum, který realizovala agentura Perfect Crowd pro společnost Účetní v sukni a Svaz účetních ČR a jehož se účastnilo více než 300 účetních a přes 250 jejich klientů.

V době, kdy se mluví o zjednodušení administrativy a digitalizaci všech oblastí podnikání včetně veřejné správy, se účetní profese potýká s opačným trendem – přetěžováním, fragmentací agend a minimem automatizace.

„V praxi dnes účetní mnohdy zastávají hned několik rolí – od zpracovatele dokladů přes daňového poradce až po personalistu. Není divu, že se cítí být přetížení. Přitom existují nástroje, které jim dokážou část práce odebrat nebo výrazně zjednodušit,“ řekl Jan Štacha, produktový manažer účetního programu Evala.

Technologie jsou dostupné, ale nejsou využívány

Většina účetních stále nedisponuje automatizovanými procesy. V průzkumu přitom 50 % klientů uvedlo, že podklady účetním předávají stále v papírové podobě, i proto je velmi zarážející zpráva, že vytěžovací software, který pomáhá přepisovat fyzické doklady, používá jen 21 % účetních. Překvapivě se to týká i nejmladší sledované skupiny (18 až 45 let), z níž vytěžovací software používá jen 27 %. V kombinaci s papírovým předáváním dokladů a ručním přepisováním dat jde o vysoce neefektivní model zbytečně zatěžující odborníky, kteří by mohli firmám nabídnout daleko víc. O něco lepší je to s alespoň základními nástroji umělé inteligence, které běžně využívá téměř třetina.

„Využívání vytěžovacího software není jen otázkou úspory času. Když účetní nemusí trávit hodiny rutinními úkony, může věnovat více energie samotné práci s klientem,“ dodal Jan Štacha.

Téměř polovina bez zastupitelnosti. Práce i na dovolené je běžná

Účetní dnes pokrývají extrémně široký rozsah činností. Podle výsledků zpracovává 97 % účetních roční účetní uzávěrku, 93 % komunikuje s úřady, 89 % řeší DPH a 85 % daně z příjmů právnických osob. Více než 70 % připravuje podklady pro banky, vyplňuje reporty pro klienty nebo navrhuje smlouvy. Externí účetní mají často ještě širší záběr než interní, ale jejich pracovní zátěž je srovnatelná.

Účetní často pracují více než pět dní v týdnu, a jen třetina z nich si během dovolené skutečně odpočine. Oproti tomu 35 % vyřizuje alespoň e-maily a 25 % pracuje i během dovolené v běžném rozsahu. Pro 40 % účetních navíc není zajištěna žádná forma zastupitelnosti – plně ji má vyřešenu pouze 9 % dotázaných, částečně 46 %.

„Z výsledků je patrné, že účetní patří dlouhodobě mezi nejpřetíženější profese. Řada z nich pracuje prakticky nepřetržitě, často i bez reálné možnosti zástupu. K tomu přibývají nové požadavky ze strany státu i klientů. Klíčové proto je, aby se začaly více spoléhat na technologie, které jim část rutiny pomohou přenést na systém,“ dodal Jan Štacha.

Při výběru účetního softwaru nebo při digitalizaci kanceláře doporučuje Jan Štacha zohlednit především rozsah agend, způsob práce a možnosti automatizace: „Tam, kde existují nástroje, které zvládnou práci přesněji a rychleji než manuálně, se ruční práce nevyplácí a často vede k chybám. Proto neustále zdokonalujeme Evalu jako moderní nástroj, který propojuje účetní kancelář s klienty, kterým umožňuje náhled do účetnictví v reálném čase.”

O průzkumu

Průzkum o stavu účetní profese v Česku realizovala v září loňského roku agentura Perfect Crowd pro projekt Účetní v sukni a Svaz účetních ČR. Zúčastnilo se jej více než 300 účetních a přes 250 jejich klientů z různých regionů České republiky. Výsledky zachycují aktuální stav digitalizace, míru automatizace procesů, přetížení a možnosti zefektivnění práce účetních.

O systému Evala

Evala je moderní účetní program vyvíjený v České republice s vizí posunout obor účetnictví do 21. století a přinést účetním nástroj, který za ně jednou provždy vyřeší problém s digitalizací bez nutnosti cokoliv integrovat. Cílem je snížit nároky na podnikatele i účetní a potažmo jim šetřit to nejdůležitější, jejich čas. Evala je součástí společnosti Seyfor, evropského výrobce firemních IT systémů.

(red)

Foto: Perfect Crowd

spinner