1.10. – Do výběrového řízení na provozovatele pravidelných leteckých linek z ostravského letiště v Mošnově do Vídně a Mnichova se přihlásila pouze jedna společnost. Nabídku posoudí hodnotící komise, a pokud ji doporučí, budou nového dopravce schvalovat krajští radní. Pravidelné letecké spojení by mělo začít fungovat nejpozději příští rok v létě. Oznámila to mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová. S ohledem na legislativu nelze podle ní v této fázi jméno dopravce zveřejnit.
Aktuálně
1.10. – EffiShunter 1000 z produkce společnosti CZ LOKO se stal historicky první v Česku vyrobenou lokomotivou, která je vybavena evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Dosud se žádnému výrobci v České republice do nové lokomotivy ETCS instalovat nepodařilo, lokomotivy se vyráběly pouze s tzv. přípravou.
1.10. – Balíkové přepravní služby využívá alespoň občas 95 procent Čechů. Většina příjemců přitom požaduje doručení objednaného zboží ve standardních časech během všedních dnů. Podle průzkumu přepravce GLS dokonce meziročně stoupl nezájem o doručování zásilek ve večerních hodinách o čtvrtinu (z 16,4 % v roce 2018 na letošních 21,1 %). Ani víkendové doručování podle svých slov nevyužilo zhruba o pětinu (16,2 %) více lidí než loni (13,6 %). Tyto služby spotřebitelům vynahrazují výdejní místa s vlastní otevírací dobou i možnost přizpůsobit si doručení domů podle svých potřeb.
1.10. – Železniční soukromý dopravce RegioJet byl za letošní první pololetí v zisku před zdaněním 102 milionů Kč a za celý rok očekává přes 200 milionů, což by byl dvojnásobek proti loňsku. Tržby v pololetí činily 905 milionů Kč, uvedl v tiskové zprávě mluvčí Aleš Ondrůj. Dopravce začal fungovat na českých kolejích v roce 2011, v zisku byl v pololetí poprvé v roce 2015. Postupně expanduje s vlaky na komerční riziko na trase z Prahy na Ostravsko a na východní Slovensko a také na trase z Prahy do Brna a dále do Bratislavy a do Vídně.
1.10. – Mezinárodní unie pro kombinovanou dopravu železnice/silnice (UIRR) revidovala své pokyny „Nebezpečné věci“ a zpřístupnila je ke stažení na své domovské stránce. Průvodce poskytuje stručný přehled nejdůležitějších ustanovení pro přepravu nebezpečných věcí v kombinované dopravě na deseti stranách.
30.9. – Ministerstvo dopravy v pátek zahájilo přípravy nového tendru na provoz nového mýtného systému. Jde o záložní plán, který by stát využil v případě, že by byla současná mýtná smlouva pravomocně zrušena. Vedle toho stát připravuje i další provizorní řešení, kdyby tendr nestihl dokončit včas. V pátek to na facebooku uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) minulý týden ve čtvrtek zakázal plnění mýtné smlouvy mezi státem a konsorciem CzechToll/SkyToll, a to s ročním odkladem. Ministerstvo proti tomu podá rozklad.
30.9. – Ministerstvo dopravy jakožto Řídicí orgán Operačního programu Doprava (OPD) vyhlásilo výzvu pro předkládání žádostí o podporu v rámci programu Pořízení přepravních jednotek kombinované dopravy. Celková disponibilní alokace v rámci této druhé výzvy u tohoto programu bude 90 milionů Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu ve výši až 30 procent ze způsobilých výdajů projektu.
30.9. – Stát má v současnosti v různé fázi přípravy rozpracovaných 151 velkých dopravních staveb. Náklady na ně by se měly pohybovat okolo 218 miliard Kč. Většina peněz jde na stavbu a rekonstrukci dálnic a silnic. Vyplývá to z materiálu ministerstva dopravy, který dnes prostuduje vláda. Dokument zahrnuje stavby s náklady nad 300 milionů Kč.
30.9. – Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil prověřit některá letadla Boeing 737 NG s cílem odhalit případné výrobní vady. Důvodem k tomuto kroku je fakt, že u několika letadel tohoto typu se zjistily praskliny, informovala agentura Reuters. Případnou opravu mají zajistit provozovatelé letadel. Boeing má přitom už problém s letadly 737 MAX, která jsou po dvou vážných nehodách od letošního března v celém světě odstavena.
30.9. – Stát poskytne na výstavbu plnicích stanic na zkapalněný zemní plyn (LNG) dalších 50 milionů Kč z evropských fondů. Informovalo o tom ministerstvo dopravy. V následujících letech by v Česku měly vzniknout zhruba dvě desítky stanic, loni stát na jejich výstavbu vyhradil z evropských peněz 100 milionů Kč. V současnosti v ČR funguje jediná veřejná stanice.