5.7. – Nejvyšší soud (NS) nařídil znovu otevřít soudní spor o platnost arbitráže, na jejímž základě České dráhy doplatily strojírenské firmě Škoda Transportation 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. České dráhy uspěly s dovoláním. Žalobu, jejímž cílem bylo zrušení rozhodčího nálezu, musí znovu projednat Městský soud v Praze. Justice chybovala, když se odmítla zabývat údajnou podjatostí jednoho z rozhodců. Rozhodnutí NS je dočasně zpřístupněné na úřední desce.
Aktuálně
4.7. – Od konce února 2022 jsme svědky událostí, které vnímáme jako největší krizi v dějinách Evropy 21. století. Ruská invaze na Ukrajinu je bezprecedentní situací v Evropě od druhé světové války. Události odehrávající se na Ukrajině jsou především dramatem a tragédií pro miliony Ukrajinců. Invaze však vyvolala také mimořádné ekonomické jevy, které mají dalekosáhlé dopady na logistiku a dodavatelské řetězce.
4.7. – V první polovině roku 2022 rozšířila společnost cargo-partner svou síť kanceláří a skladů v Číně a zavedla nové služby železniční a silniční přepravy z Číny do Evropy a střední Asie. Týmy společnosti cargo-partner v Číně dále uskutečnily řadu zajímavých projektů – od přepravy nadrozměrných obráběcích strojů přes Kazachstán až po úspěšné zpracování velkých objemů e-shopových zásilek pro jeden z největších čínských nákupních festivalů.
4.7. – V závěru měsíce května 2022 se uskutečnila „dvě hybridní“ (některé státy se zúčastnily osobně v budově Světové poštovní unie, některé on-line) zasedání týkající se přeprav nebezpečných věcí po železnici. Obě zasedání pořádal Úřad OTIF v Bernu. Jednalo se o 14. zasedání Stálé pracovní skupiny RID a následně o 57. zasedání Výboru znalců RID. Obě zasedání vedla Caroline Bailleux z Belgie. Jednání se zúčastnilo celkem 18 smluvních států RID (včetně Česka, které zastupoval Ing. Luboš Knížek z MD ČR), dále Evropská unie, Evropská železniční agentura (ERA) a 4 nestátní mezinárodní organizace.
4.7. – Až 53 procent Pražanů se na silnicích ve městě necítí bezpečně. V porovnání s ostatními evropskými metropolemi tak Praha patří při vnímání dopravní bezpečnosti k nejhorším v Evropě. Třetina obyvatel hlavního města má kvůli tomu dokonce obavy se do provozu vůbec vydat. Za rizikovou považují lidé zejména jízdu na kole ve městě. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cyclomedia, která se zabývá digitální vizualizací veřejného prostoru.
4.7. – Čínské letecké společnosti si od evropského výrobce letecké techniky Airbus objednaly téměř 300 letadel, jejichž hodnota podle katalogových cen přesahuje 37 miliard dolarů (zhruba 880 miliard Kč). Jde o největší objednávku letadel ze strany čínských aerolinek od začátku pandemie covidu-19, informovaly dnes tiskové agentury, které se odvolávají na sdělení jednotlivých aerolinek. Zakázky podléhají schválení akcionářů.
4.7. – Příspěvek na mobilitu pro lidi s handicapem by se mohl zvýšit nejspíš od září, nebo od října. Od října by vláda mohla upravit i příspěvek na zaměstnávání postižených. Řekl to ministr práce Marian Jurečka. Navrhovat bude navýšení dávky na mobilitu z 550 na 900 korun. Podpora na zaměstnávání by podle plánu mohla vzrůst o 600 korun na 13 900 korun. Zvednutí částek má zmírnit dopady zdražování.
3.7. – Od pátku 1. července platí ve vlacích Českých drah prázdninová Jízdenka na léto, kterou lze použít v sedmi nebo čtrnácti na sebe navazujících dnech. „V době platnosti umožňuje volné cestování spoji Českých drah bez omezení počtu spojů nebo ujetých kilometrů, a tak můžete během jednoho týdne projet celou republiku za pár korun. Podle zvoleného typu dokladu totiž vyjdou denní náklady na cestování mezi 78 a 127 korunami. Při současné cenně pohonných hmot ujedete autem za tuto částku zhruba 30 až 50 kilometrů, vlakem můžete cestovat třeba z Chebu do Ostravy. To je skoro 600 kilometrů,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
3.7. – V květnu úspěšně proběhl audit ECM provedený německou společností TÜV SÜD Rail GmbH v Siemens Mobility, s. r. o., v České republice. Na jeho základě byl společnosti udělen certifikát umožňující provádění údržby lokomotiv. Audit pokrýval čtyři hlavní pilíře označené jako „funkce údržby“. Jedná se o funkci ECM I – řízení, ECM II – rozvoj údržby, ECM III – řízení údržby vozidlového parku a ECM IV – provádění údržby.
3.7. – Průmyslová zóna Panattoni Park Pilsen West II, která je právě ve výstavbě, se může těšit na svého prvního nájemce. Prostory o velikosti 36 400 metrů čtverečních pronajímatelné plochy obsadí americká společnost Shape. Do nové haly se přesune z Borských polí a rozšíří výrobu deformačních zón, které zvyšují bezpečnost pasažérů v automobilech. Začátek výroby se plánuje na první polovinu následujícího roku a v plném provozu zde bude pracovat až 700 zaměstnanců. Průmyslový areál, který staví společnost Panattoni, vzniká na území brownfieldu po černouhelných dolech.