​Třetina nakupujících chce objednávku ze-shopu doručit v den objednání a většina domů

​Třetina nakupujících chce objednávku ze-shopu doručit v den objednání a většina domů

1.6. - Rychlost doručení zůstává jedním zhlavních argumentů pro výběr e-shopu, kde zákazník nakoupí. Očekávání nakupujících jsou přitom stále daleko před realitou trhu. Zatímco o doručení zboží vden objednání (same-day) by stála takřka třetina nakupujících, jen u 15 % nákupů je tato potřeba naplněna. Mladí jsou přitom na rychlost ještě náročnější. To a mnoho dalšího odhalil rozsáhlý průzkum, který pro technologicko-logistickou společnost DODO vypracovala výzkumná agentura Behavio.

O tom, že na rychlosti záleží, se voblasti e-commerce ví a mluví již dlouho. Nejnovější čísla vycházející zreprezentativního vzorku 1200 nakupujících ale ukazují, že neschopnost obchodníka doručit zboží včas, může mít na jeho byznys skutečně drtivý dopad. Rychlost doručení je důležitá pro 75 % dotázaných a 37 % respondentů v průzkumu odpovědělo, že si nákup u daného obchodníka rozmysleli, pokud zjistili, že jim e-shop zboží nedoručí dostatečně včas. 29 % Čechů navíc deklarovalo, že vkonkrétním e-shopu již znovu nenakoupili, pokud jim jejich objednávka byla doručena příliš pomalu.

„Dá se říci, že rychlost doručení je důležitá pro všechny nakupující. U Generace Z, tedy mladých lidí, kterým je dnes mezi 18 a 26 lety, je ale touha po bleskovém same-day doručení ještě o poznání znatelnější. Dodání vden objednávky, nebo dokonce do 90 minut, preferuje 35 % dotázaných vtéto věkové skupině. Pro srovnání, u generace X je to o celých deset procent méně. Obchodníci by si měli uvědomit, jak důležitá pro ně tato nastupující generace nakupujících bude, a své služby jejich preferencím co nejdříve přizpůsobit,“ komentuje generační rozdíly při online nakupování komerční ředitel DODO Peter Menky.

Nejrychleji je potřeba doručovat potraviny a léky

Nároky na rychlost doručení se přirozeně liší napříč jednotlivými segmenty. Nejvyšší očekávání zhlediska rychlosti mají zákazníci u doručování potravin. Zde doručení vden objednání požaduje 82 % zákazníků, přičemž celých 30 % chce mít svůj nákup doručen již do 90 minut od objednání. Více než polovina nakupujících (52 %) požaduje same-day doručení i u léků a zdravotních doplňků.

O něco nižší potřebu doručení ještě v den objednání mají nakupující, kteří nakupují potřeby pro mazlíčky (25 %), kosmetiku (23%), elektroniku (22 %), módu (16 %), sportovní vybavení (15 %) nebo domácí a zahradní nábytek (13 %). Tyto nižší nároky ale komerční ředitel DODO připisuje aktuálním standardům v daných segmentech: „Ze zkušeností víme, že deklarované potřeby zákazníků jsou do velké míry definované aktuálním standardem dopravy v daných segmentech – čím je standard rychlosti doručení ve vybraném segmentu nižší, tím méně nároční zákazníci jsou, protože výrazně rychlejší dopravu ani automaticky neočekávají. Jak ale víme, standardy se mění velmi rychle a obchodníci by na změny potřeb svých zákazníků měli být připraveni,” popisuje Peter Menky.

Data ukazují, že nároky na rychlost vychází z konkrétní zákaznické potřeby a situace, takže nabídnout nakupujícím možnost expresního doručení může být důležitou konkurenční výhodou napříč segmenty. Nakupující, kteří vyžadují same-day doručení, uvedli jako nejčastější důvody to, že dokupují něco, co při běžném nákupu zapomněli (72 %), něco, co jim došlo (71 %), nebo řeší rychlým nákupem nahrazení věci, která se jim rozbila (69 %). Lehce přes polovinu nakupujících vyžadujících „same-day“ (54 %) však doručení objednávky ve stejný den chce i u opakujících se plánovaných nákupů, které neřeší jejich akutní potřebu.

Touha po rychlosti i nízké ceně

„Česká e-commerce je velmi vyspělá, extrémně konkurenční a nároky na úroveň služeb spojených snákupem neustále rostou. Obchodníci ale stojí před nelehkým úkolem, protože ačkoli zákazník očekává špičkové služby a bleskové doručení, pro 91 % nakupujících je stále zásadním parametrem cena přepravy. Poplatek za doručení je tak pro ně po kvalitě a ceně zboží hned třetím nejzásadnějším parametrem,“ popisuje Peter Menky a doplňuje: „O to důležitější pro e-shopy je, aby nad doručováním v rámci tzv. poslední míle přemýšleli prozákaznicky i ekonomicky, a zvážili svěření této služby specializovaným firmám. Přidanou hodnotou je kromě kvality služby její optimalizace díky vyššímu objemu objednávek, čímž roste nákladová efektivita na objednávku a služba se tak stává cenově dostupnější pro širší okruh zákazníků.“

Ochota si za rychlé doručení připlatit je vČesku vůbec nejnižší ze všech čtyř zemí, kde šetření mezi zákazníky probíhalo. Zatímco 63 % Čechů je ochotno za takovou službu zaplatit maximálně 95 korun, Němci, ale Slováci i Maďaři vrychlém doručení vidí výrazně větší hodnotu. Nejvíce jsou za same-day doručení ochotni zaplatit naši němečtí sousedé – 37 % zdotázaných vyjádřilo ochotu zaplatit 7 a více eur, tedy cca 165 korun a více. Mezi Čechy by takovou částku zaplatilo jen 17 % dotázaných.

Češi jsou navíc nespokojeni i scenami běžného doručení. Když hodnotí, vjakých parametrech nákup naplnil jejich očekávání a potřebu, 63 % zdotázaných uvádí, že nedostali dostatečně nízkou cenu za doručení. Vtéto oblasti tak vykazují vůbec nejvyšší nespokojenost, a to dokonce vyšší než voblasti ceny samotného zboží, kvality zboží, šíře nabídky nebo přehlednosti e-shopu.

Doručení domů stále jasně vede, boxy stále preferuje jen pětina nakupujících

Pokud jde o místo, kam chtějí zákazníci zboží doručit, u zákazníků stále poměrně jasně vede dodání balíčku domů či do práce. Takové doručení preferuje 44 % nakupujících, přičemž pokud si nechávají doručovat potraviny, je domácí doručení preferovaná metoda dokonce u 81 % nakupujících. Dalších 28 % dotázaných nejraději využívá výdejní místa (tzv. pick-up pointy). Výdejní boxy jsou i přes rychlý nárůst popularity stále až na třetím místě – preferovanou volbou jsou pro 21 % nakupujících. Jen 7 % dotázaných si zboží nejraději vyzvedává přímo vobchodě.

(lan)

Foto: DODO

spinner