Zeptali jsme se

Zeptali jsme se Ivana Bednárika, předsedy představenstva ČD Cargo

Zeptali jsme se Ivana Bednárika, předsedy představenstva ČD Cargo

„Pane předsedo, přibližte prosím, k jakému účelu ČD Cargo použije peníze získané emisí dluhopisů v závěru listopadu 2015.“

„Dluhopisy, respektive dlouhodobé cizí zdroje obecně, používá ČD Cargo pro financování dlouhodobého majetku, primárně pak na pořizování a modernizaci železničních kolejových vozidel. K aktuální emisi jsme přistoupili s přihlédnutím k životnosti těchto našich „výrobních prostředků“ a plánovanému budoucímu investičnímu apetitu, který je spojen především se zahraniční expanzí společnosti.“

„Jak se vám daří v boji se silnou konkurencí, která v nákladní železniční dopravě panuje?“

„Jsme silná a sebevědomá společnost, a i vedle konkurence, která razantně nastoupila na plně liberalizovaný trh v našem odvětví, si vedeme dobře. Nejenže jsme největším českým nákladním dopravcem na železnici, ale patříme i mezi pět největších železničních dopravců v rámci celé Evropy. Klíčové je, že nabízíme již mnohem více než jen dopravu zboží z bodu A do bodu B. Cílem je prostřednictvím našich doplňkových služeb poskytovat zákazníkům takový servis, aby se mohli plně soustředit na svůj hlavní předmět podnikání a problematikou dopravy jsme je zatěžovali co nejméně. Jako příklad mohu uvést naši nabídku komplexních služeb souvisejících s proclením zboží v případě přeshraniční přepravy nebo dopravu „poslední míle“ kamiony v situaci, kdy koleje nevedou až přímo k zákazníkovi. Tento fakt pro nás není zásadní překážkou pro to, aby se drtivá většina cesty neuskutečnila po železnici.“

„Železniční doprava je mnohdy neprávem opomíjena. Věříte, že dokáže i do budoucna obstát v boji s kamionovou dopravou?“

„Nepochybuji o jednoznačné perspektivě nákladní železniční dopravy. Je bezpečná, ekologická, a co je důležité, i při realizaci velkých objemů také levná. Pokud by například došlo ke zrovnoprávnění podmínek se silniční dopravou, její pozice by se významně změnila. Na mysli mám nejen železnici diskriminující poplatek za dopravní cestu, ale například i poplatek za obnovitelné zdroje elektrické energie, jež zcela neúměrně zatěžují nákladní železniční dopravce, kteří navíc primárně používají ekologickou elektrickou trakci.

Jako krok správným směrem proto vnímám snížení poplatku za dopravní cestu v případě jednotlivých vozových zásilek od počátku příštího roku. Tato sleva pomůže i nadále realizovat provozování aktuálně nerentabilní přepravy jednotlivých vozových zásilek a udržet tak významnou část zboží na železnici. Kromě ucelených vlaků tak do budoucna chceme zvyšovat i objem jednotlivých vozových zásilek na železnici. Ano, za určitých podmínek a pravidel vnímáme obsluhu segmentu jednotlivých vozových zásilek jako konkurenční výhodu naší společnosti.

spinner