30. srpna 2015

„Proč jste se vůbec rozhodli vstoupit do LokoTrainu, jaké máte plány s touto společností?“
„LokoTrain je klíčovým hráčem v poskytování určitých služeb na českém a slovenském trhu. Díky novým lokomotivám navíc překračuje rámec České republiky i Slovenska a umožňuje svým klientům zefektivnit trakci na dopravních ramenech od severomořských po středomořské přístavy. Líbí se nám filozofie, se kterou pan Evžen Nečas společnost založil a v posledních letech rozvíjel. Jsme připraveni ji podpořit v dalším růstu. Současně další růst našich aktivit v oblasti nákladní železniční dopravy bude závislý na zajištění efektivní trakce a kvalifikovaném personálu a LokoTrain dokáže nabídnout obojí. Naše další společné plány jsou postaveny na dalším posílení lokomotivního parku, zejména pak o vícesystémové moderní stroje umožňující efektivní obsluhu nejen v rámci tranzitu přes ČR a Slovensko, ale především na území Německa, Polska, Rakouska a dál směrem na Balkán. Naše spolupráce s významnými regionálními i lokálními hráči bude pokračovat v nezměněném duchu, spíše naopak, věříme, že posílení lokomotivního parku LokoTrainu, o kterém aktuálně diskutujeme, umožní rozšíření dosahu LokoTrainu na další trhy ve střední a východní Evropě.“
„Jaké má obecně EP Cargo plány na českém železničním trhu?“
„Naše celkové plány jsou z pochopitelných důvodů neveřejné, ale co můžeme prozradit, je to, že naše ambice sahá za hranice České republiky a Slovenska. V rámci skupiny dnes přepravujeme ročně více než 15 milionů tun zboží, zejména uhlí. Naším nejvýznamnějším trhem v rámci skupiny je Německo, kde po železnici přepravujeme více než dvě třetiny našich objemů a vzhledem k další předpokládané expanzi v Polsku bude také tato země sehrávat čím dál větší význam v našich plánech. V posledních 12 měsících se navíc velmi intenzivně věnujeme rozvoji dopravních výkonů v pro nás méně typických komoditách, ať už jde o ropné produkty, případně kontejnery a další. Česká republika je naším domovským trhem a bude vždy ve středu našeho zájmu, ale současně je už potenciál českého železničního trhu do značné míry vyčerpán. Nemáme zájem na trhu vytvářet tlak na nesmyslné snižování již tak nízkých cen, téměř vždy na úkor národního dopravce, tedy státu.
Vnímáme naši roli jako tvůrčí a snažíme se vytvářet přidanou hodnotu i větší efektivitu jinak než snižováním ziskových marží. To totiž vede vždy jen k nižším investicím do infrastruktury a v dlouhodobém horizontu ke snížení konkurence-schopnosti firmy. Podívejte se například na některé ceny přeprav, které byly vysoutěženy v poslední době díky vyšší konkurenci národních dopravců působících na českém trhu. Důsledkem je to, že se přepravy realizují v masovém měřítku za ceny, které do budoucna neumožní nákup nové techniky, ať už jde o vozy nebo lokomotivy, a poskytovatelé prostě buďto skončí, nebo budou muset radikálně ceny zvýšit. To si dnes málokdo uvědomuje. My se na to díváme tak, že cena musí odrážet reprodukční náklady nejvhodnější technologie, a zaměřujeme se spíš na to, která technologie je nejsprávnější. Jako strategický hráč na tomto trhu nemůžeme spoléhat na to, že se vždy najde někdo, kdo to udělá levněji, a jdeme spíše cestou dlouhodobých partnerství.
(tj)