Zeptali jsme se

Zeptali jsme se Ing. Jiřího Koláře, generálního ředitele SŽDC

Zeptali jsme se Ing. Jiřího Koláře, generálního ředitele SŽDC

SŽDC slaví deset své existence. Jaké vidíte základní milníky v její historii?

„Milníků je za tu dobu celá řada. Těch prvních deset samostatných let SŽDC bylo totiž dost dynamických. Když to vezmu postupně a čistě podle dat, tak tím nejzásadnějším je rozhodně leden roku 2003, kdy jsme jako SŽDC vznikli. O rok později na nás byla převedena i inženýrsko-investorská činnost a přidělování kapacity. V roce 2008 pak došlo k převodu funkce provozovatele celostátní i regionální dráhy, a to včetně materiální, technologické, personální kapacity. Nově na nás padla také odpovědnost za zpracování jízdních řádů. V roce 2011 se naše činnost rozšířila o obsluhu dráhy a řízení provozu, tzv. živou dopravní cestu. SŽDC se tak tímto datem stala plnohodnotným manažerem železniční infrastruktury v souladu s evropskou legislativou. Dnes jsme už pátým největším zaměstnavatelem v České republice. A podle posledních zpráv z vlády se další milník chystá. Mělo by dojít k dokončení převodu zbývajících pozemků a provozních budov z Českých drah na SŽDC. Tím bude definitivně dokončen proces transformace české železnice.“

Jaké jsou v současné době hlavní priority činnosti SŽDC?

„Prioritním úkolem je pro nás v tuto chvíli vyčerpat veškeré evropské dotace, které jsou určeny na investice do železniční infrastruktury. Za velký úspěch tedy považuji hlavně fakt, že jsme nastavili proces získávání evropských peněz a akcelerovali i projektování náhradních akcí tak, aby nepřišel ani cent nazmar. Je to podle mě totiž příležitost, která se již v budoucnu nemusí opakovat. Jsem také rád, že už došlo ke stabilizaci managementu SŽDC, což umožňuje jasné rozdělení kompetencí mezi jednotlivé členy vedení. Očekávám větší výkonnost a jasnější zodpovědnost za svěřené úkoly.“

Hovoříte o prozákaznicky orientované politice SŽDC. Co to bude znamenat v praxi?

„Je to jeden z hlavních cílů pro nejbližší budoucnost. Tento náš pracovní termín označuje užší komunikaci s kraji i vstřícnější postoj k železničním dopravcům. Železnice totiž podle mě může být konkurenceschopná, jen pokud bude na sto procent funkční a bude vyhovovat potřebám lidí. Pokud budou vlaky splňovat požadavky koncových cestujících a zároveň i nákladních přepravců, pak máme šanci dostat dráhu zase zpět na výsluní, kam podle mě patří.“

(tj)

spinner