Valná hromada ACRI

Železničnímu průmyslu se daří

Členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) zaznamenaly v loňském roce růst tržeb o sedm procent. Český železniční průmysl tak podle předsedy představenstva ACRI Tomáše Ignačáka potvrzuje svou stabilitu i v období ekonomické krize a nabízí velký potenciál v oblasti protikrizových opatření.§

ACRI momentálně sdružuje 49 členských firem, jejichž zástupci se sešli druhý dubnový den v Praze na pravidelné valné hromadě. „Český železniční průmysl je připraven pružně reagovat na protikrizová opatření, která by směřovala do dopravní infrastruktury a do obnovy kolejových vozidel v České republice, kde se jejich průměrné stáří pohybuje kolem 25 let,“ zdůraznil Tomáš Ignačák.

Podle jeho slov přicházejí členové ACRI v době, kdy česká ekonomika stagnuje, s nabídkou stabilizace pracovních míst. „Každou jednou miliardou Kč v nárůstu ročního rozpočtu na obnovu kolejových vozidel dojde k vytvoření přibližně 500 pracovních míst u přímých dodavatelů a dalších zhruba 300 míst u subdodavatelů,“ řekl předseda ACRI.

Krize dopravu zcela jistě nemine

Jeden z hostů valné hromady ACRI, Zdeněk Žák, ve své řeči k zástupcům firem zdůraznil pozici železničního průmyslu v době ekonomické krize. „Bylo by mylné se domnívat, že doprava zůstane krizí nedotčena. Pokles dopravy je dán poklesem výroby. Unikátní je ovšem to, jak může doprava fungovat v rámci krizových opatření,“ řekl. Investice do dopravy podle něj přinášejí řadu multiplikačních efektů a mohou sektor dopravy stabilizovat.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda si postěžoval na stále nevyřešené financování regionální dopravy, kde vidí jako řešení uzavírání dlouhodobých smluv na zajištění

dopravní obslužnosti. Právě dlouhodobé smlouvy by podle něj provozovateli umožnily vyšší investice do nákupu vozidel. Poukaz na nedostatečné financování železniční dopravy, které by bylo možné nyní částečně narovnat v rámci protikrizových opat-

ření a tím také stimulovat domácí železniční průmysl, zazněl i ve vystoupení dalších řečníků. Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek upozornil na to, že chybějí peníze na investice na vedlejších tratích mimo koridorové. „Pokud se nenajdou dostatečné zdroje i na údržbu vedlejších tratí, budeme muset začít uvažovat o dalším osudu těchto tratí. A nebude to nic optimistického,“ upozornil Jan Komárek.

ACRI chce posílit obecně dopravní strojírenství

Hlavní cíle sdružení ACRI pro letošní rok, které schválila valná hromada, reagují na současnou ekonomickou situaci. Prioritními úkoly sdružení jsou především snaha prosazovat oborovou diverzifikaci českého průmyslu s posílením oboru železničního a dopravního strojírenství vedle odvětví nejvíce postižených krizí, podpora stimulačních programů v podobě veřejných investic do dopravy, především do železniční a kolejové, podpora exportu a dokončení organizačního zajištění Centra technické normalizace při ACRI a zajištění spolupráce s UNMZ a Ministerstvem dopravy ČR.

Výroční ceny vstupují do třetího ročníku

Valná hromada ACRI také vyhlásila již 3. ročník Výročních cen ACRI. Do soutěže zaměřené na oblast železničního průmyslu se každá členská firma může přihlásit do 30. června. Ceny vítězům budou předány v září na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Usnesením valné hromady byli do organizace přijati dva noví členové: MOVO, spol. s r. o., Plzeň a První Signální, a. s., Ostrava.

ACRI v současnosti sdružuje 49 firem s celkovým ročním obratem přes 70 miliard Kč, které zaměstnávají více než 22 tisíc pracovníků. Přibližně 44 procenty se na jejich obratu podílí export.

Tomáš Johánek

spinner