Rotterdam

Železniční spojení Rotterdamu nabírá dech

Nejrychleji se loni jako spojnice Rotterdamu s jeho vnitrozemským zázemím rozvíjela železnice. Celkem její výkony vzrostly o 10,5 procenta na 905 tisíc TEU. Dráha tak byla jediným druhem pozemní dopravy, který dokázal držet krok s celkovým růstem překladu kontejnerů v největším evropském přístavu (10,8 procenta).

Vnitrozemská plavba podle červnové zprávy přístavu přidala „jen“ o 7,8 procenta (2,445 tisíce) a silniční doprava o 8,2 procenta (4,749 tisíce TEU). Díky tomu se podařilo udržet počet pohybů vozidel s kontejnery na exponované dálnici A15 na hranici jednoho tisíce pohybů za hodinu.

K dalšímu rozvoji železniční dopravy bezpochyby přispěje dedikovaná nákladní trať Betuwe, která začala skutečně sloužit teprve letos. Letos na podzim bude trať až do přístavu vybavena bezpečnostním systémem ERTMS a připojena na síť 25 kV. Do konce roku by ji mělo každodenně využívat na padesát vlaků.

Nejvíce se dráha uplatňuje při obsluze hlubokomořských terminálů v oblasti Maasvlakte. Z jejich 4,6 milionu TEU loni odbavila 14 procent. Na rozdíl od terminálů v přístavech Waalhaven/Eemhaven a ostatních menších terminálů jsou kontejnery z překladu v Maasvlakte určeny především na rozvoz na dlouhé vzdálenosti do evropského vnitrozemí.

V budoucnu bude dále růst objem odbavených kontejnerů ve velkých terminálech na západě přístavu. Terminály Delta Barge Terminal (ideální pro využití vnitrozemské plavby) a Euromax Terminal (s velkorysým železničním zázemím) budou na Maasvlakte uvedeny do provozu během letošního roku. V roce 2013 začnou sloužit kontejnerové terminály na Maasvlakte II. Cílem přístavu je dosáhnout do roku 2035 poměru: 45 % (8,2 milionu TEU) vnitrozemská plavba, 20 % (3,6 milionu TEU) železniční doprava a 35 % (6,4 milionu TEU) silniční doprava.

„Politika nizozemské vlády a správy přístavu Rotterdam je založena na opatřeních v zájmu snižování podílu silniční nákladní dopravy. Od roku 1993 se díky tomu podíl nákladních vozidel podle staré metodiky snížil ze 66 na přibližně 50 procent,“ uvedl mluvčí přístavu Minco van Heezen.

u u u u u

Největším evropským přístavem ročně prochází přes 400 milionů tun zboží. Rotterdam každoročně odbavuje 37 tisíc námořních lodí a 100 tisíc říčních plavidel. Všechny jeho přístavní zóny mají dohromady rozlohu 10 500 hektarů a vlastní přístav má délku 40 kilometrů. V přístavním hospodářství pracuje přes 70 tisíc osob. Jen rotterdamská přístavní správa zaměstnává více než 1150 pracovníků, kteří ročně vytvářejí obrat kolem 450 miliónů €. (spa)

spinner