Evropské železniční asociace

Železniční asociace zpochybňují přínos gigalinerů

Připustit nákladní vozidla o délce 25 metrů nebo o hmotnosti 60 tun na evropské dálnice a silnice by znamenalo další zvýšení intenzity silničního provozu. Shodly se na tom evropské železniční asociace UIC, CER, EIM, UIRR, UNIFE a ERFA, které na toto téma minulý týden uveřejnily brožuru s názvem Mega-trucks versus rail freight?, v níž polemizují s argumenty zastánců takzvaných gigalinerů.

Podle zastánců gigalinerů zvýší tato vozidla kapacitu silniční dopravy a současně přispějí ke snížení cen za dopravu, kongescí a emisí škodlivých látek. Ve skutečnosti ovšem podle železničních asociací bude mít snížení cen negativní dopad. Tím, že se silniční doprava stane levnější, vzroste poptávka po dalších přepravách. Bude se rozšiřovat takzvané mobilní skladování (mobile warehousing) a dojde k přesunu přeprav ze železnice na silnici, tedy k opaku toho, oč usiluje ve své dopravní politice EU.

Nová publikace shrnuje výsledky různých studií, které se dosud problémem zvýšení parametrů silničních nákladních vozidel zabývaly. Ze studií podle železničních asociací vyplývá, že větší kamiony by ohrozily rozvoj kombinované dopravy. Znehodnotily by se tak investice, které byly na kombinovanou dopravu v posledních letech vynaloženy. (V Evropě kombinovaná doprava s účastí železnice vykazuje v současné době průměrný roční nárůst o 6,8 procenta.) Studie, kterou provedly EWS Rail-

ways, navíc dokládá, že gigalinery by ohrozily i přepravu hromadného zboží.

Snížit emise se nepodaří

Při dalším růstu silniční dopravy proto podle železničních asociací nemůže být splněn záměr Evropské unie snížit do roku 2020 produkci škodlivých emisí o 20 procent. Autoři publikace upozorňují rovněž na nemalé finanční náklady, které si vyžádá úprava silniční infrastruktury, již bude třeba na řadě míst provést.

Studii o výhodách, které by mohlo povolení gigalinerů přinést, by měla v nejbližší době předložit i Evropská komise. V současné době mohou tyto soupravy jezdit pouze ve Švédsku a Finsku. V Německu by o jejich povolení měli rozhodovat ministři dopravy jednotlivých spolkových zemí na počátku října.

(jet)

spinner