13. června 2012

Evropská komise, Organizace spojených národů a celý železniční sektor dále posílí spolupráci pro snížení ekologické zátěže železnice, především pokud jde o klimatické změny. Dohodli se na tom představitelé Evropské komise, OSN a evropských železničních svazů na dubnovém workshopu věnovaném vlivu železniční dopravy na změny klimatu.
Všichni účastníci akce pořádané Společenstvím evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ se shodli na nutnosti věnovat problematice vysokou pozornost, posílit pozici železniční dopravy jako ekologického dopravního prostředku a zapracovat na další změně evropské legislativy. Členové CER a zástupci Evropské unie a OSN diskutovali o úloze železničního sektoru při ochraně životního prostředí a jejím vyjádření v hlavních tezích nové evropské strategie pro předcházení změnám klimatu, která bude zveřejněna v příštím roce.
Vliv extrémních povětrnostních jevů
Železnice je pravidelně zasahována extrémními projevy počasí. Experti CER očekávají, že se mimořádně silné povětrnostní jevy budou objevovat v příštích desetiletích mnohem častěji. Budou rovněž mnohem větší rozdíly mezi klimatickými a povětrnostními podmínkami na evropském území. Představitelé železničního sektoru včetně manažerů drah SNCF, VR, JR East, Network Rail a sdružení UNIFE a EFRTC představili svá řešení pro případ výskytu extrémních klimatických a povětrnostních jevů na kontinentu. Evropská komise představila činnost řídicího výboru ASG (Adaptation Steering Group) a právě spuštěné webové aplikace CLIMATE-ADAPT (Evropská platforma pro přizpůsobení se změnám klimatu).
Řešení již existují
Významná část řečníků workshopu zdůraznila, že pro boj se změnami klimatu má železnice k dispozici řadu nástrojů již dnes. Jedním z nejdůležitějších je strategické stanovení priorit a cílené směrování investičních prostředků do žádoucích projektů. Problémem však zůstává zapracování ekologických požadavků do současných standardů pro infrastrukturu.
„CER vítá, že Evropská unie a OSN považují opatření na železnici za jednu z priorit při zajišťování ochrany životního prostředí. Work-shop ukázal, že železniční sektor již dnes aktivně připravuje opatření pro zvládnutí budoucích výzev, které extrémní počasí přinese,“ řekl výkonný ředitel CER Libor Lochman.
(tj)