Seminář INNOTRACK

Železnice potřebuje značné investice a nová pravidla

Železnice potřebuje značné investice a nová pravidla

Aby se podařilo naplnit cíle Bílé knihy Evropské unie a převést část přepravovaného zboží ze silnice na železnici, bude nutné provést celou řadu opatření. Na setkání k výsledkům projektu INNOTRACK, jehož cílem je snižování nákladů na údržbu železniční infrastruktury, to na počátku března řekl výkonný ředitel Sdružení evropských železnic a infrastrukturních společností (CER) Libor Lochman.

Podle jeho slov je pro zvýšení konkurenceschop­nosti železnice zejména v oblasti nákladní dopravy nutné především zajistit interoperabilitu kolejových vozidel, konkurenční cenu železniční dopravy a kvalitní infrastrukturu. „Cílem by mělo být, aby všechna vozidla především na hlavních koridorech, ale pokud možno na všech evropských tratích samozřejmě s určitými výjimkami splňovala technické normy TSI,“ řekl Libor Lochman.

Moderní vozidla potřebují příslušnou infrastrukturu a to je v České republice úkol pro Správu železniční dopravní cesty. „Samozřejmostí by měly být koridorové tratě pro maximální zatížení 22,5 tuny na nápravu a délku vlaků 750 metrů, my u nových tratí prosazujeme zatížení 25 tun na nápravu a délku vlaků až 1500 metrů,“ pokračoval zástupce CER. Problematickým bodem je podle něj omezená kapacita některých tratí zejména pro nákladní dopravu, což se týká především velkých měst. „Jediným řešením je vybudovat nové vysokorychlostní tratě pro dálkovou dopravu a ulevit tak současným tratím,“ uvedl na semináři zástupce SŽDC Radek Čech.

Schvalování nových vozidel je zbytečně složité

Dalším úkolem, který čeká evropskou železnici v příštích měsících a letech, je výrazné zjednodušení byrokracie při schvalování nových typů vozidel a certifikaci železničních společností. Podle Libora Lochmana jde zatím o nesmírně zdlouhavý a složitý proces, v celé Evropě totiž platí přibližně deset tisíc národních předpisů, které upravují podmínky pro schválení nového typu vozidla. Tento proces tak trvá dva až čtyři roky, podle toho, pro které země chce výrobce nové vozidlo schválit.

„Tento problém by měl vyřešit čtvrtý železniční balíček, který se bude na půdě evropského parlamentu schvalovat v příštích měsících,“ uvedl k tomu výkonný ředitel CER. Současně také připomněl, že nový rozpočet Evropské unie na příští roky, který je momentálně ve schvalovacím procesu, počítá s výraznými investicemi zejména do základních dopravních sítí TEN-T. „Nelze ale pouze spoléhat na pomoc z evropských fondů, hodně se toho musí udělat i na národní úrovni,“ zdůraznil Libor Lochman.

Tomáš Johánek

spinner