6. května 2011

Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury (CER – SEŽ), Sdružení evropských provozovatelů železniční infrastruktury EIM a Svaz evropského železničního průmyslu UNIFE nadšeně uvítaly Bílou knihu evropské dopravní politiky, v níž Evropská komise v březnu stanovila hlavní priority rozvoje sektoru pro příštích deset let s výhledem až do roku 2050 (viz DN 14/11).
Evropský železniční sektor plně podporuje vizi konkurenceschopného a z hlediska zdrojů vysoce efektivního dopravního evropského systému, jak ji nastiňuje dokument Evropské komise. Absolutní souhlas panuje ohledně klíčových tezí – potřebě snižování emisí CO2 a nutnosti vytvoření jednotného evropského dopravního trhu. Železniční svazy se ovšem shodly také na tom, že nestačí vize formulovat „na papíře“, ale je nutné je také co nejrychleji prosadit do praxe.
CER, EIM a UNIFE jsou spokojeny s výhledem posilování významu železnice v osobní i nákladní dopravě i se stanovenými cíli. Evropská komise chce dosáhnout toho, aby do roku 2030 přešlo 30 procent silničních přeprav na vzdálenost přes 300 kilometrů na železnici nebo vnitrozemské vodní cesty. Do roku 2050 by pak měly oba ekologičtější druhy dopravy od silnice převzít až 50 procent dálkových přeprav.
Ekologizace dopravy musí pokračovat
Asociace podporují snahu o snižování emisí v dopravě do roku 2050 ve srovnání s úrovní roku 1990 o 60 procent. Železniční sektor je s Evropskou komisí zajedno i v otázce snižování závislosti odvětví na fosilních palivech a v požadavku na důsledné zavádění principu „znečišťovatel platí“ tak, aby externí náklady platili jejich skuteční původci.
S velkým uspokojením přijali zástupci železničního sektoru také teze o vytvoření jednotného železničního trhu, podpoře transevropských dopravních sítí TEN-T, vybudování evropské sítě vysokorychlostní železnice a posílení úlohy multimodálních koridorů. Budou Evropskou komisi podporovat i při jejím úsilí o posilování úlohy Evropské železniční agentury.
CER, EIM a UNIFE naopak nesdílejí optimismus Evropské komise, pokud jde o vliv technologických zlepšení na snižování emisí. Vedle bezesporu pokročilých a úsporných technologií musí podle nich železniční (a obecně i celý dopravní) trh vytvářet systémová opatření včetně silných ekonomických nástrojů. Rámcové plány je také nutné důsledně zapracovat do národních legislativ, poznamenaly svazy.
Musí se stanovit jasný harmonogram práce
„Dokument je konečně krokem správným směrem. Stanovuje ambiciózní cíle, nejen pokud jde o snižování emisí skleníkových plynů, ale i při posilování úlohy osobní a nákladní železniční dopravy,“ přivítal Bílou knihu výkonný ředitel CER Johannes Ludewig.
Výkonný ředitel EIM Hendrik Abma podpořil úsilí Evropské komise o vybudování harmonizovaného systému koridorů. „Projekt potřebuje jasný rámec s přehledným a trvalým zdrojem financování železniční infrastruktury,“ řekl.
Generální ředitel UNIFE Michael Clausecker uvedl, že „věří, že železnice bude hrát klíčovou úlohu při vytváření jednotného evropského dopravního trhu“. Považuje to za „dobrý politický signál“ pro železniční průmysl, který „dlouhodobě přispívá k budování energeticky efektivního, spolehlivého a výkonného evropského železničního dopravního systému“.
Představitelé všech tří svazů se nicméně shodují v tom, že úspěch realizace Bílé knihy bude záviset na stanovení jasného harmonogramu se zcela konkrétními kroky.
n