26. srpna 2013

Hlavním úkolem nového ředitele Českých drah, kterým byl na konci července jmenován Dalibor Zelený, je zastavit další zadlužování největšího českého železničního dopravce, aniž by to však mělo dopad na pokračování modernizace vozidel zejména pro vnitrostátní dopravu. V nákladní dopravě považuje za nutné hledat nové obchodní příležitosti a prověřit možnost posílit postavení ČD Cargo prostřednictvím spojení s jeho slovenským protějškem.
„Chtěli bychom v oblasti osobní dopravy zajistit zastavení zadlužování naší firmy především cestou hledání jiných možností, jak získat investiční prostředky, a to přehodnocením starých a nedokončených investičních záměrů, aby bylo na to, co potřebujeme,“ řekl Dalibor Zelený. Přehodnotit by se tak mohl záměr pořídit dalších osm rychlovlaků Railjet, jejichž nákup za zhruba 2,8 miliardy Kč schválila na konci června dozorčí rada podniku. Bývalý management Českých drah v čele s Petrem Žaludou podmiňoval nákup dalších jednotek Railjet prodejem majetku, zejména nádražních budov a pozemků pod nimi. Vozidel schopných zajistit mezinárodní dálkovou dopravu mají České dráhy podle názoru Dalibora Zeleného dostatek. Chybí jim však naopak vozidla, která by cestujícím zajistila komfort odpovídající 21. století i na méně využívaných tratích, kde v současnosti jezdí zejména desítky let staré vagony.
ČD Cargo chybí dlouhodobá vize rozvoje
V nákladní dopravě bude podle nového ředitele potřeba posílit obchodní oddělení ČD Cargo. „Zahájíme novou obchodní iniciativu, kterou chceme oslovit největší zákazníky, kteří nám přinášejí zakázky s největším profitem,“ uvedl Dalibor Zelený. Pro zákazníky chce připravit prezentaci technologických možností. Kromě hledání zakázek v krátkodobé perspektivě je podle něj třeba vytvořit i dlouhodobou vizi pro zachování ČD Cargo. Na základě ekonomické studie by se měla vyřešit například dlouhodobě diskutovaná otázka spojení české a slovenské nákladní železniční dopravy. To by však podle Dalibora Zeleného mohlo být reálné, pouze pokud se prokáže, že to může být výhodné pro společnost nebo český stát.
V regionální dopravě bude nutné zajistit symbiózu krajské železnice s autobusovou dopravou. Podle Dalibora Zeleného není nutné, aby vlaky autobusům konkurovaly a přetahovaly jim cestující. Naopak je potřeba zajistit návaznost autobusových spojů vyjíždějících z větších železničních uzlů, které mohou obsluhovat i sídla, kam vlaky nezajíždějí. Dobře to už podle nového ředitele ČD v současnosti funguje v Jihomoravském kraji, kde s integrací veřejné dopravy začínali.
Nástup konkurence může být přínosem
Zároveň bude do budoucna nutné více koordinovat osobní a nákladní železniční dopravu, protože na některých více vytížených trasách již pro nákladní dopravu nezbývá prostor. Zřetelně vidět je to například na trase Praha – Ostrava, kde v několikaminutových intervalech jezdí rychlíky několika dopravců včetně soukromých. „Český stát se bude muset čelem postavit i k tomu, čemu se jinde v Evropě říká regulace jízdního řádu a regulace tras, protože jinak se tam všechno, co tam chce jezdit, nemá šanci vejít,“ dodal Dalibor Zelený. Přesto je podle něj vstup soukromé konkurence na trh železniční osobní dopravy přínosem i pro České dráhy, které donutil ke zlepšování služeb pro zákazníky. Státní dopravce se podle něj musí připravit na další otevírání trhu a pokusit se získat co nejvíce z lukrativních zakázek na jednotlivé rychlíkové tratě, o které se bude soutěžit.
Představenstvo ČD Cargo prošlo personální obměnou
Stejně jako mateřské České dráhy prošlo personální obměnou i vedení ČD Cargo. Valná hromada ČD Cargo odvolala z pozice předsedy představenstva ČD Cargo Petra Žaludu a na volné místo v představenstvu jmenovala Pavla Lamacze. Představenstvo dopravce rovněž opustil Zbyšek Waclawik, který bude ve firmě pokračovat na pozici obchodního ředitele. Pavel Lamacz zastával různé pozice související s nákladní dopravou v Českých drahách i v dalších společnostech. Řadu let byl ředitelem odboru nákladní dopravy Českých drah. V poslední době se živil jako nezávislý konzultant v oblasti nákladní dopravy. V tříčlenném představenstvu nyní kromě Pavla Lamacze zůstává pouze finanční ředitel ČD Cargo Petr May.
Tomáš Johánek