Systém ETCS

Zabezpečení ETCS na první českou trať dodá AŽD Praha

Zabezpečení ETCS na první českou trať dodá AŽD Praha

První železniční úsek na českém území napojí na evropský zabezpečovací systém (ETCS) společnost AŽD Praha. Za zprovoznění zabezpečovacího zařízení mezi Kolínem, Břeclaví a státní hranicí dostane od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) 585 milionů Kč. Vyplývá to z informací zveřejněných v registru veřejných zakázek.

ETCS sjednotí zabezpečení hlavních železničních tahů a nahradí vlastní zabezpečovací systémy jednotlivých členských zemí Evropské unie. „Do roku 2015 je pro Českou republiku prioritou výstavba zabezpečovacího zařízení na prvním tranzitním koridoru,“ uvedl k tomu mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Na první etapu v úseku Kolín – Břeclav naváže zavedení evropského systému na zbytku prvního tranzitního koridoru mezi Kolínem, Prahou, Děčínem a hranicí s Německem.

Do konce roku bude zkušební úsek

AŽD Praha už pracuje na vývoji projektu, oznámil mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Do konce roku podle něj společnost vybuduje zkušební úsek Záboří – Řečany – Přelouč s provizorní centrálou v Přelouči. Umístění všech potřebných prvků zabezpečovacího systému na 277 kilometrech trati AŽD Praha dokončí ve druhé polovině příštího roku.

Zavedení ETCS je jednou z podmínek zvýšení maximální rychlosti a přepravní kapacity, kterou železniční infrastruktura dovoluje, uvedl Pavel Halla. V úsecích, kde nejsou železniční přejezdy, by po zavedení evropského systému mohla nejvyšší povolená rychlost vzrůst na 200 kilometrů za hodinu.

S financováním pomohou evropské fondy

Systém se v České republice testoval již v letech 2005 až 2011 na trati mezi Poříčany a Kolínem. Projekty zavádění jednotného zabezpečovacího zařízení Evropská unie spolufinancuje ze speciálního fondu určeného pro rozvoj významných dopravních staveb TEN-T. Česká republika tak od EU může na obměnu zabezpečovacího zařízení dostat až polovinu celkových nákladů. Od zavedení jednotného zabezpečení železnic si Evropská unie slibuje zvýšení konkurence-schopnosti železniční dopravy vůči osobní silniční a kamionové dopravě.

(čtk)

spinner