4. září 2012

První železniční úsek na českém území napojí na evropský zabezpečovací systém (ETCS) společnost AŽD Praha. Za zprovoznění zabezpečovacího zařízení mezi Kolínem, Břeclaví a státní hranicí dostane od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) 585 milionů Kč. Vyplývá to z informací zveřejněných v registru veřejných zakázek.
ETCS sjednotí zabezpečení hlavních železničních tahů a nahradí vlastní zabezpečovací systémy jednotlivých členských zemí Evropské unie. „Do roku 2015 je pro Českou republiku prioritou výstavba zabezpečovacího zařízení na prvním tranzitním koridoru,“ uvedl k tomu mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Na první etapu v úseku Kolín – Břeclav naváže zavedení evropského systému na zbytku prvního tranzitního koridoru mezi Kolínem, Prahou, Děčínem a hranicí s Německem.
Do konce roku bude zkušební úsek
AŽD Praha už pracuje na vývoji projektu, oznámil mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Do konce roku podle něj společnost vybuduje zkušební úsek Záboří – Řečany – Přelouč s provizorní centrálou v Přelouči. Umístění všech potřebných prvků zabezpečovacího systému na 277 kilometrech trati AŽD Praha dokončí ve druhé polovině příštího roku.
Zavedení ETCS je jednou z podmínek zvýšení maximální rychlosti a přepravní kapacity, kterou železniční infrastruktura dovoluje, uvedl Pavel Halla. V úsecích, kde nejsou železniční přejezdy, by po zavedení evropského systému mohla nejvyšší povolená rychlost vzrůst na 200 kilometrů za hodinu.
S financováním pomohou evropské fondy
Systém se v České republice testoval již v letech 2005 až 2011 na trati mezi Poříčany a Kolínem. Projekty zavádění jednotného zabezpečovacího zařízení Evropská unie spolufinancuje ze speciálního fondu určeného pro rozvoj významných dopravních staveb TEN-T. Česká republika tak od EU může na obměnu zabezpečovacího zařízení dostat až polovinu celkových nákladů. Od zavedení jednotného zabezpečení železnic si Evropská unie slibuje zvýšení konkurence-schopnosti železniční dopravy vůči osobní silniční a kamionové dopravě.
(čtk)