Modernizace koridorů

Za Plzní začne největší stavba III. koridoru

Za Plzní začne největší stavba III. koridoru

Dosud největší stavba na III. tranzitním železničním koridoru z Prahy do Chebu, tedy úsek z Rokycan do Plzně, začne s mírným zpožděním letos v říjnu. Dodavatel tříleté stavby v hodnotě 7,5 miliardy Kč by měl být znám na konci srpna, kdy se sejde hodnotitelská komise. Minulý týden to potvrdil mluvčí investora akce, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Od loňska je hotová západní větev koridoru mezi Plzní a Chebem, nyní skončila stavba Beroun – Zbiroh a ke konci roku by měl být dobudován úsek ze Zbiroha do Rokycan. Pozemkově už je stavba kompletně připravena včetně problémových polí kolem Kyšic u Plzně, kde majitelé pozemků požadovali za ornou půdu výrazně více peněz, než kolik jim stát mohl ze zákona dát. Všechny plochy jsou vykoupené i vyvlastněné, potvrdil Pavel Halla.

Stavět chce šest uchazečů

„Komise doporučí generálnímu řediteli k podpisu nejvýhodnější nabídku. Otevírání obálek bylo 10. července, ale vzhledem ke složitosti a velikosti zakázky komise ještě nabídky zpracovává,“ uvedl dále mluvčí. Podle dostupných informací se přihlásilo šest uchazečů, většinou velkých stavebních firem, často v konsorciích. „Pevně věříme, že nedojde k žádnému odvolání, protože vše proběhlo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,“ dodal Pavel Halla.

SŽDC předpokládá zahájení stavby v říjnu. „Do října 2015 musí být stavba hotová, což bude docela fofr,“ řekl dále Pavel Halla.

Úsek Rokycany – Plzeň hodnotí SŽDC jako zakázku desetiletí. V rámci operačního programu Doprava jde o největší investiční zakázku, kterou bude Evropská unie financovat z 85 procent. Asi polovina nákladů na trať, po níž budou vlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, připadne na nejdelší český železniční tunel z Kyšic za plzeňský vrch Chlum, který bude měřit přes čtyři kilometry.

Maximální cena je 7,5 miliardy Kč

Podle Pavla Hally není ještě jasné, zda vítězný zhotovitel začne tunelem nebo jinou částí stavby. „To je součástí nabídky a dodavatel si to sám vybere. Jedno z kritérií totiž je, kolik na to bude potřebovat času a výlukových dní a jakou technologii zvolí,“ uvedl.

Podle zákona je pro SŽDC určující nejnižší nabídková cena, investor si však dal do podmínek tříprocentní váhu na prodloužení záruční doby. Je lepší, když to investor postaví za více, ale dá o dva roky delší záruku, řekl k tomu mluvčí.

Hraniční cena zakázky je 7,5 miliardy Kč. „Ale díky veřejné soutěži předpokládáme výrazné snížení ceny podobně jako u letos zahajované stavby Průjezd železničním uzlem Plzeň, kde původní náklady byly kolem 1,5 miliardy a soutěží se snížily na 943 milionů Kč,“ uzavřel Pavel Halla.

(čtk)

spinner