GSM-R pro České dráhy

Výběrové řízení na realizaci sítě GSM-R pro České dráhy se protahuje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na počátku září zrušil rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky pilotního projektu mobilní železniční sítě GSM-R pro České dráhy. Ve výběrovém řízení zvítězila rakouská firma Kapsch. ÚOHS nevyhověl stížnosti společnosti Siemens, která v soutěži již poněkolikáté neuspěla a proti jejímu výsledku se opět odvolala, ale z důvodu komplikovanosti celého projektu zadal Českým drahám provést nové a detailnější vyhodnocení nabídek. České dráhy se podle slov svého tiskového mluvčího Petra Šťáhlavského hodlají proti tomuto rozhodnutí ÚOHS odvolat. Společnost Siemens se proti rozhodnutí ÚOHS již odvolala, protože se domnívá, že je v rozporu se zákonem.

Výběrové řízení na vybudování mobilní železniční sítě GSM-R, která by měla výrazně zvýšit kontrolu a tedy i bezpečnost železniční dopravy, České dráhy vyhlásily již v roce 2001. Do soutěže se přihlásilo konsorcium firem AŽD a Kapsch a firma Siemens. České dráhy určily jako vítěze výběrového řízení konsorcium, firma Siemens však tento verdikt nepřijala a odvolala se: nejprve k Českým drahám, u nichž neuspěla, poté k pražskému Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. I tato instance protest společnosti Siemens zamítla, avšak vzhledem k tomu, že bodový rozdíl mezi oběma účastníky soutěže nebyl příliš velký, navrhla Českým drahám, aby výběr zopakovaly. Dráhy pak v opakovaném výběru potvrdily svůj první verdikt, ale Siemens se opět odvolal. U Českých drah neuspěl a stejně dopadlo jeho odvolání i u pražského Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Uspěl až u třetí instance – u předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v Brně, který rozhodl o zrušení celé soutěže.

Boj pokračuje

Na počátku letošního roku proto České dráhy vypsaly novou soutěž. Nabídku již nepředložila společnost AŽD, jak tomu bylo v prvním výběrovém řízení, nýbrž firma Kapsch, a to proto, aby se předešlo námitce, kterou v předešlé soutěži vznesl Siemens, totiž že se o zakázku uchází AŽD, která nemá se systémem GSM-R zatím žádné zkušenosti, a nikoli dodavatel technologie, jímž je firma Kapsch.

Na konci května ČD rozhodly o vítězi nového výběrového řízení – stala se jím firma Kapsch. Siemens opět podal protest, který České dráhy zamítly, a německá firma se proto znovu odvolala k ÚOHS v Praze. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nařídil provést nový výběr, proti čemuž se však hodlají odvolat ČD, protože se domnívají, že celý proces výběrového řízení proběhl řádně a podle zákona. Firma Siemens napadá podle slov svého mluvčího Petra Sedláčka především to, že jí nebylo doručeno zdůvodněné rozhodnutí zadavatele. Konečné rozhodnutí by měl vynést ÚOHS v Brně.

S odkládáním konečného rozhodnutí o vítězi soutěže vznikají státu nemalé finanční ztráty. ČD totiž mají na projekt domluven se zahraniční bankou úvěr se státní garancí a vzhledem k tomu, že jej firma nečerpá, musí stát platit penále.

Slovenské dráhy v předstihu

Rakouská firma Kapsch, která s Českými drahami spolupracuje i v jiných oblastech, byla založena před více než sto lety. V současné době se orientuje na tři strategické oblasti: zajišťování telekomunikačních a datových sítí pro podniky, zajišťování telekomunikačních a datových sítí pro veřejné operátory a budování dopravních systémů (například silniční systémy, rádiové sítě pro železnice, GSM-R sítě).

V posledních letech firma Kapsch uskutečnila více než 50 železničních projektů ve 12 zemích především střední a východní Evropy. Jako účastník evropského systému MORANE se podílela na vývoji síťových technologií, standardizaci a specifikaci funkčních rozhraní, definic protokolů a základech nového rádiového systému. Stala se také významným dodavatelem pro operátory sítí GSM, GPRS a UMTS. Zajišťuje výstavbu celé infrastruktury – od výstavby základnových stanic až po systémové integrace. „Loni jsme podepsali kontrakt na vybudování sítě GSM-R pro Železnice Slovenské republiky. První část sítě, která bude vybudována na čtvrtém mezinárodním koridoru vedoucím od českých hranic po trase Kúty-Bratislava-Štúrovo, se již staví,“ uvedl manažer firmy Kapsch Petr Vítek. Slovenské dráhy jsou tak prvním provozovatelem železnic ve východní Evropě, který začal s výstavbou systému GSM-R.

Českým drahám společnost Kapsch nabídla stejnou technologii, jež se buduje na Slovensku a kterou již provozuje Německá dráha. Pokud by firma Kapsch vybudovala GSM-R i pro České dráhy, byla by tato síť plně kompatibilní s GSM-R sítěmi těchto sousedních států.

Firma Kapsch se rovněž zabývá vývojem a dodávkami speciálních systémů pro železnici, jako například komunikačním systémem pro výpravčí a operátory KS 2000, který je nainstalován na hlavním nádraží v Praze.

Od dceřiné společnosti firmy Kapsch ECS pocházejí komunikační systémy pro četné evropské železniční tunely.

Zatím největším projektem výstavba GSM-R pro Německou dráhu

V České republice společnost Kapsch působí již od 80. let minulého století. V roce 1992 byla založena stoprocentní dceřiná společnost KAPSCH TELECOM, s. r. o., se sídlem v Praze. V roce 1998 pak byla otevřena její pobočka v Brně.

K zákazníkům firmy Kapsch se řadí kromě již zmíněných Českých drah a slovenských ŽSR také drážní společnost ÖBB v Rakousku, MÁV v Maďarsku, PKP v Polsku, dále pak dráhy v Německu, Francii, Itálii, Slovinsku, Bulharsku, Chorvatsku, Bosně a Hercegovině, na Ukrajině a i v Číně.

Dosud největším projektem firmy je budování systému GSM-R pro Německou dráhu. Do konce letošního roku má být pokryto přes 20 tisíc kilometrů a předpokládá se, že v příštím roce bude německá železniční síť pokryta v plném rozsahu a systém GSM-R tak zcela nahradí analogový rádiový systém. (jet)

spinner