26. října 2015

Polský státní dopravce PKP CARGO začal o prázdninách pravidelně využívat k ochraně svých vagonů, areálů železnic a především přepravovaného nákladu drony. Po ukončení několikaměsíčních zkoušek se drony, které PKP CARGO zakoupilo, začaly využívat na území celého státu, zejména pak ve Slezském vojvodství. Bezposádkové stroje obsluhují speciálně vyškolení operátoři, kteří složili státní zkoušky a získali certifikáty Úřadu civilního letectví.
Využívání moderních zařízení se stalo součástí boje s krádežemi nákladu. Díky opatřením, pro která se PKP CARGO rozhodlo, klesly v prvním pololetí ztráty z titulu krádeží zboží z vlaků o téměř 60 procent. Zajištěním ochrany svých vlaků klade PKP CARGO důraz především na prevenci. Dopravce spolupracuje se Železniční policií a státní policií, v jejichž gesci leží stíhání pachatelů trestních činů. V roce 2014 byla uvnitř PKP CARGO ustanovena speciální operativní skupina, jejímž základním cílem je omezit ztráty, které byl největší polský dopravce nucen snášet. „Ve spolupráci se Železniční policií a státní policií jsme posílili preventivní opatření. Zaznamenané ztráty se snížily o 1,6 milionu PLN. Využívání dronů mělo zcela určitě rozhodující vliv na tak dobrý výsledek. Je však třeba si uvědomit, že to bylo teprve období zkoušek zařízení. Tyto stroje jsme začali pravidelně využívat na ochranu našich přeprav,“ uvedl Maciej Borecki, ředitel oddělení bezpečnosti a auditu PKP CARGO. „Drony budou mít také celou řadu dalších aplikací – budeme je využívat mimo jiné ke kontrole, zda jsou vagony, které nám zákazníci předávají, řádně vyprázdněné. To významně zkrátí čas takových kontrol, které jsou nutné k zajištění plynulého provozu,“ dodal.
Drony lze používat i v noci a za špatného počasí
Drony zaznamenávají obraz v blízkosti skladů a odesílají ho v reálném čase do sídla operativní skupiny. Díky tomu, že kamery, které jsou na nich namontované, mají vysoce kvalitní optický zoom, je možné získat důkazový materiál, který umožňuje policii identifikovat pachatele krádeží. Ve vzduchu jsou prakticky neslyšitelné a vzhledem k malým rozměrům a koloristice je také obtížné je spatřit. To významně zvyšuje jejich účinnost. Tyto stroje lze rovněž používat v noci a za nepříznivých povětrnostních podmínek. Jsou totiž vybaveny vysoce kvalitními termovizními kamerami, které umožňují zachytit člověka ze vzdálenosti více než kilometr. Operátoři dronů PKP CARGO absolvovali důkladné školení, které zahrnovalo mezi jinými letecké právo, řídicí procesy, pravidla pro provádění letů a také praktické hodiny z pilotáže bezposádkových letadel. Složili také státní zkoušky a dostali certifikáty a osvědčení o kvalifikaci vydávané Úřadem civilního letectví. Tato oprávnění jsou nutná k provozování letů dronů na území Polska.
V první polovině roku 2015 hodnota odcizených zásilek a zboží v areálech železnic klesla v ročním vyjádření o 59 procent. Počet případů se v tomto období snížil o 44 procent. Pachatelé nejčastěji kradou ze skladů PKP CARGO uhlí. V první polovině roku bylo zaznamenáno 350 krádeží tohoto typu, čili o 36 procent méně než před rokem. Počet krádeží kovového šrotu, dalšího zboží tak populárního mezi zloději, klesl až o 62 procent. Pachateli krádeží jsou obvykle velmi dobře organizované zločinecké skupiny. Jednou z nejčastěji používaných metod je pokus o zastavení soupravy například umístěním překážky na trati. Aby nedošlo ke katastrofě, strojvedoucí musí soupravu zastavit a informovat o události příslušné služby. Zloději pak během několika minut provedou tzv. odsyp. V rámci jediného incidentu jsou zloději schopní ukrást dokonce několik tun uhlí.
Tomáš Johánek